چگونه شومينه گازي ايده آل بسازيم؟

امروزه شومينه، در منازل ايراني جايگاه ويژه اي پيدا كرده و كمتر واحد ساختماني يافت مي شود كه در آن شومينه پيش بيني نشود .پس شايسته است لزوما اهميت ويژه اي به آن معطوف شود تا ضمن حفظ زيبايي ظاهري و جلوه دكوري آن، ساختار اصلي آن طبق اصول و بر حسب متدعلمي باشد تا با كسب گرماي بيشتر انرژي كمتري مصرف نمائيم اگر شومينه توسط افراد ناآگاه ساخته شود مي تواند موجب نفوذ گازهاي مضر به فضاي داخل خانه شود و يا گرمايي از خود ارائه ندهد و موجب اتلاف انرژي نيز گردد.
اگر شومينه با متد علمي و با تبعيت از اصول مهندسي ساخته شود . ميتواند بين ۱۲ تا ۱۸ هزار كالري گرما داشته باشد .هيزم مصنوعي و آجرهاي نسوز ، زمان گرم شدن و قبول حرارت، به تشديد گرما كمك خواهد كرد.
شومينه يا هيزمي و چوب سوز است و يا گازي، كه هر يك ساختار خاص وروش مشخصي براي ساخت دارند و با ديگري متفاوت است در اين گفتار به نحوه ساخت شومينه گازي مي پردازيم.

شومينه گازي به شكل هاي متفاوت در بازار مشاهده ميگردد.
الف- شومينه چدني (انگليسي) كه از بحث ما خارج است. زيرا متد ساختاري آن از قبل طراحي و اجرا شده ولي توصيه مي كنيم حتما در زمان اجراء و نصب آن از اتصال واقعي كوره به لوله خروجي دودكش با مصالح سيماني و نسوز مطمئن شويد در غير اينصورت
ضمن بروز خسارت به ديوارهاي جانبي بازدهي كمتري خواهد داشت و حتي المقدور سعي كنيد اطراف چنين شومينه اي از مصالح غير گچي استفاده نماييد.

ب- شومينه گازي با طرح سنگ ، آجر، يا چوب و …..
شكل ظاهري شومينه هيچ تاثيري در تقويت و تضعيف حرارت ندارد پس بنابراين مي تواند با هر سليقه و طرح و شكل ، اجرا گردد لطفا توجه داشته باشيد پيشاني شومينه و لبه ديواره هاي شومينه نقاط پر حرارت هستند ، پس بنابراين در اين محلها ، از مصالح قابل اشتعال و يا با مقاومت كم و شكننده استفاده نكنيد.
يك شومينه ساده را در نظر گرفته و براي تفهيم هر چه ساده تر آن سعي مي كنيم از توضيح شومينه هاي پيچيده و با فرم و مدل خاص پرهيز كنيم.
شومينه اي كه مي خواهيد با سليقه خود بسازيد ، فرقي نمي كند با چه نمايي باشد، به سادگي قابل اجراست و خواننده محترم با كمي دقت مي تواند يك شومينه ايده آل بسازد سنگهايي كه در شومينه به كار مي بريد يا افقي است و يا عمودي ،مگر در موارد خاص پس ابتدا با قراردادن و نصب سنگ عمودي و پايه ، پشت سنگ را با ملاط سيماني و آجر معمولي پر كنيد و فضاي بين سنگ و آجر را با ملاط پر سيمان و به صورت دو غابي پر نماييد، توجه داشته باشيد اگر سنگ مورد نظر گرانيت است ، با برش لبه سنگ از پشت سنگ با سيم مفتول بپيچيد تا سنگ رها نگردد سپس سنگ افقي را به توسط ملاط سيماني روي آن قرار داده و نصب نماييد.
پشت سنگ افقي را ملاط سيماني ريخته و آجر نسوزهاي ۴ گوش را به شكل موزائيك كف چيني كنيد.
با تركيب و مخلوط نمودن تقريبي ۶۰ درصد سيمان ۲۰ درصد پودر سنگ و ۲۰ درصد خاك نسوز ملاط نسوز تهيه نماييد.
ديواره هاي شومينه را به وسيله تخته ملاط كه به لبه آجر وصل ميگردد و موجب مي شود ملاط يكدست ،صاف و يكنواخت به دست آيد، ملاط كشي نموده و آجرهاي نسوز را روي آن قرار دهيد .
براي شومينه گازي دو لوله ورودي گاز تعبيه نماييد تا لوله هاي مربوط به ترموكوبل به راحتي از آن عبور نماييد.
باقيمانده از آجرهاي ديواره داخلي شومينه (روبرو) كه ديوار پشت شومينه محسوب ميگردد را رفته رفته رو به جلو كار كنيد تا بالاي شومينه كمي بسته تر شود و اين به جهت آنست كه پس از اتمام ديواره شومينه فضاي عقب نشيني شده اي هم به دست آوريد تا براي احداث كوره به شما كمك نمايد.
شومينه هايي كه ديواره پشتي آن عمود چيدمان شده و كوره بدون عقب نشيني و به صورت مستقيم روي آن اجرا شده و كوره هاي سيماني آماده از موضوع بحث ما خارج است.
ارتفاع شومينه از كف اجر نسوز تالبه پيشاني بالا بين ۵۰ تا ۶۰ سانتي متر پيشنهاد ميگردد.
بابالا آمدن ارتفاع ديواره هاي شومينه ، شما به يك پيشاني آجري نياز پيدا خواهد كرد به اين منظور تعدادي آجر را انتخاب كرده و پشت آنها را برش داده و شكل U
را خالي كنيد آنها را خيس نموده و در محل صاف و مسطح بچينيد و با قراردادن شمشه اي كنار آنها از چيدمان منظم مطمئن شويد سپس با قراردادن يك ميلگرد فلزي داخل محل برش خورده محل مورد نظر را با دوقاب سيماني نسوز پر نماييد .

منتظر باشيد تا حداقل ۲۴ ساعت گذشته و ملاط خشك شود توجه داشته باشيد اگر طول اين پيشاني آجري مورد بحث بيش از ۸۰ سانتي متر است از ميلگرد قوي تري استفاده نماييد و از قراردادن آجر روي نبشي بپرهيزيد زيرا جلوه ظاهري نخواهد داشت .
سقف شومينه را با اضافه كردن ميلگرد و قراردادن آجر نسوز روي آن بپوشانيد و توجه داشته باشيد كه كوره شومينه در محل عقب نشيني شده انتهاي ديواره به وسيله آجر نسوز احداث گردد ميانگين فضاي كوره تا لوله خروجي دودكش تقريبا ۱۵cm
متر مكعب است.
البته اين بستگي به پيچ و خم لوله دودكش و اندازه قطر لوله دارد ، ميانگين قطر لوله دودكش ۱۰cm
است توجه داشته باشيد دمپر (دريچه تنظيم كننده هواي خروجي) مستقيم و عمود بر مشعل نباشد كه موجب اتلاف انرژي گردد.
پس از اتمام آجر كاري روي شومينه و اطراف را با ملاط نسوز در چند لايه مختلف پوشش دهيد و هيچ راه نفوذ حرارت به اطراف و بالاي شومينه باقي نگذاريد محل اتصال لوله دودكش و خود لوله دودكش را كاملا با ملاط نسوز پوشش دهيد.
سپس با پشم شيشه روي كوره و لوله را بپوشانيد.
براي پوشش نماي روي شومينه ، با استفاده از آجر معمولي ديوار چيني كنيد يا با ميلگرد و رابيتس پوشانده و سپس گچ نمائيد.توجه داشته باشيد هرگز از تخته گچي استفاده ننماييد.

چند توصيه مهم :

  1. دهنه شومينه نبايد زياد كوچك باشد.
  2. شومينه را به گونه اي نسازيد كه لوله ها و اتصالات ورودي ترموكوبل از مقابل شومينه عبور نمايد.
  3. كوره احداثي نبايد كوچك باشد زيرا موجب نفوذ گازهاي مضر به فضاي اتاق مي شود اگر كوره شومينه بزرگ هم باشد موجب اتلاف انرژي شده و گرماي كمتري مي دهد.
  4. توجه داشته باشيد هواي بين كوره و تيغه بالاي شومينه (خلاء) بايد از طريق لوله مجزا خارج گردد تا موجب شكاف دكور روي شومينه نگردد.
  5. پس از اتمام ساخت شومينه فاصله بين آجرهارا با ملاط نسوز آغشته به پودر رنگي بندكشي نماييد.
  6. نوع مشعل در گرما دهي تاثير مستقيم دارد توجه داشته باشيد از مشعلهاي آبي سوز استفاده نماييد.
  7. دقت نماييد در حين اجراي شومينه هيچ نوع گچ و سيمان و ملاط ، روي آجر نسوزها نريزد در صورت برخورد اين گونه ملاطها با آجر نسوز ، سريعا با آب شستشو نماييد تا آثاري بجا نماند . در غير اين صورت پس از خشك شدن اثر آن باقي خواهد ماند.

شومينه كانون توجه ميهمانان شماست پس شايسته است كه در برش سنگها دقت نموده و نقاط تلاقي سنگهاي عمودي را فارسي بر نماييد و به لبه سنگهاي برش خورده اي كه در نقطه ديد هستند روغن جلايا كلر بزنيد .
اميدواريم توانسته باشيم شما را در ساخت شومينه ايده ال ياري كرده باشيم .

خواننــدگان محترم مجلــه مي توانـند ضــمن مراجــعه بــــه سايت www.habibi-decoration.com جهت پاسخگويي به سوالا ت در زمينه دكوراسيون با شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگيرند
در نشریه پیشخوان ۴۱ بچاپ رسیده است
Instagram