نقش پتینه در دکوراسیون خانه

در اصطلاح معماران داخلی پتینه واژه­ای است که برای کهنه نشان دادن اشیاء و طرح­ها و تابلو­ها بکار می­رود. گرچه هم اکنون به موارد دیگری نیز اطلاق می­گردد. پتینه در الایش چهره تابلوها و مجسمه­ها و فرفورژه­های بکار رفته در ساختمان، کاربرد دارد. تفاوتی نمی­کند جنس تابلوها و طرح­های شما از چه جنسی باشد، پتینه بر چند قسم است و ما درا ین گفتار تلاش می­کنیم روش اجرای آن را به شما آموزش دهیم.
خانم­های خوش­سلیقه هم می­توانند با توجه به راهنمایی ما، با روش اجرایی آشنا شده، و به سهولت این متد را در منزل بر روی اشیاء و یا تابلوها و طرحهای مختلف اجرا نمایند.
پتینه و کهنه­سازی اشیاء و طرح­ها
به اشیاء و اجسام کهنه و دست نخورده­ای که دستخوش تغییرات آب و هوا و بایگانی تاریخی شده­اند به دقت توجه کنید. این اشیاء رنگ حقیقی و شفافیت و براقیّت خود را از دست داده و در قسمتهای فرو رفته جرم گرفته­اند و غالباً این جرم به رنگ سبز یا سبز و ابی می­باشد و قسمتهای برجسته نیز تغییر رنگ داده و براقیّت اصلی خود را از دست داده­اند. به چند نمونه مختلف از اشیاء کهنه توجه کنید. شما می­تواند به عنوان مثال برای رنگ­آمیزی مجسمه خود از چنین شیوه­ای استفاده کنید. 

ابتدا کل مجسمه را به رنگ اشیاء کهنه از قبیل خاکستری یا طوسی یا آبی نفتی برای اجسامی که می­خواهید آنرا فلزی نشان دهید رنگ­آمیزی کنید و پس از خشک شدن با رنگی از خانواده سبز قسمتهای فرو رفته را به وسیله قلم­مو رنگ کنید و سپس با پارچه کهنه روی آن را پاک نمایید به شکلی که رنگ سبز مورد نظر در قسمتهای فرو رفته جا بگیرد و الباقی آن پاک شود. بهتر است در بعضی قسمتهای فرو رفته در چند نقطه از رنگ سفید هم استفاده کنید. (به تصویر شماره ۲ توجه کنید)

در مجسمه­ای که می­خواهید آنرا غیر فلز جلوه دهید می­توانید برای زمینه مجسمه از رنگ قهوه­ای یا کرم و یا هر رنگ دیگری استفاده نمایید و با رنگ آمیزی قسمتهای فرو رفته با رنگ سبزی که کمی کدر ساخته شده باشد می­توانید به هدف مورد نظر دست یابید.
به همین سادگی می­توانید مجسمه یا هر طرح دیگری را با رنگهای دیگر آزمایش کنید و با ذهن خلاق خود از زیبایی خلقت خود لذت ببرید.
از این روش می­توانید بر روی دکورهای گچی یا سفالی و یا سیمانی که در دیوارهای محیط زندگی دارید استفاده نمایید و کل مجموعه مورد نظر را کهنه جلوه دهید.
پتینه سنگیاگر مجسمه­ای را می­خواهید به شکل و جنس سنگ جلوه دهید فرقی نمی­کند اصل مجسمه از چه جنسی باشد. کل مجسمه را به رنگ طوسی و یا ترکیبی از طوسی و آبی و یا سبز سنگی یا هر رنگ متعلق به سنگ رنگ نمایید و پس از خشک شدن رنگ مجسمه، قسمتهای فرو رفته را به رنگ سفید شیری ( زیرا سفید اصلی از هدف ما دور است لذا کمی کدر باشد بهتر است ) رنگ امیزی نمایید.

سپس با پارچه کهنه قسمتهای رنگ شده را پاک نمایید تا اضافه­های رنگ سفید پاک شده و در قسمتهای فرو رفته رنگ سفید جای بگیرد. از این متد هم می­تواند برای طرح­های تابلویی سیمانی و گچی و سفالی خود استفاده نمایید و آنها را بشکل سنگ تراشیده شده جلوه دهید. (به تصویر شماره ۳ توجه فرمائید)

ما برای مثال زدن، از مجسمه استفاده کردیم تا با آزمایش بر روی آن با نحوه اجرای آن آشنا شوید، شما می­توانید بر روی هر سطح و شیء دیگری که دارای برجستگی و فرو رفتگی باشد این روش را بکار ببرید، و برای نمونه یک مجسمه گچی را به چند متد مختلف طراحی و پتینه­سازی کردیم تا از نزدیک با چهره طرحها آشنا شوید.
پتینه برنزی ـ برای نمایاندن چهره اشیاء و طرحها به شکل برنز یا مس، از این روش استفاده نمایید.
مجسمه­ای را انتخاب کرده و کل مجسمه را به رنگ قهوه­ای تیره رنگ­آمیزی نمایید و برخلاف موارد قبلی این بار با قلم مویی که به رنگ طلایی یا مسی آغشته شده به قسمتهای برجسته بکشید توجه داشته باشید که قلم موی شما نباید حامل رنگ غلیظ باشد. قلم مو را به لبه قوطی رنگ بکشید تا رنگ مسی کمتری بخود گرفته باشد و با ملایمت با پهنای قلم ( تأکیداً با نوک قلم نباشد ) رنگ مسی را به نقاط برجسته بکشید در این روش طرح شما از حالت گچی درآمده و شکل برنز یا مس بخود می­گیرد.
برای تهیه رنگ مسی یا طلایی، پودر مسی یا طلایی را از فروشگاه رنگ فروشی تهیه کرده و با روغن جلا مخلوط نمایید از این نوع پتینه امروزه در صنایع فرفورژه نیز استفاده می­گردد. ابتداء در و پنجره فرفورژه دار را مشکی مات یا قهوه­ای تیره رنگ کنید و با همان روش بالا رنگ طلائی را به صورت ملایم به قسمتهای برجسته بکشید با این تفاوت که در این گونه موارد خفیف­تر و ملایم­تر این عمل را انجام دهید. (به تصویر شماره ۴ و ۵ توجه فرمائید)

پتینه ترک خورده
این نوع پتینه بر روی سطوح صاف اجرا می­گردد. سطح مورد نظر را با رنگ روغنی کاملاً براق پوشش دهید و سپس با رنگ پلاستیکی که متفاوت با رنگ زمینه باشد (با غلظت بالا) پوشش دهید در این روش رنگ پلاستیک پس از خشک شدن و تبخیر آب موجود در رنگ، رنگ ترک خورده می­شود، شما می­توانید به همین اندازه از کار اکتفا نموده و یا روی کار اجرا شده روغن جلا و یا اسپری کلر بی­رنگ بپاشید و یا با قلم موی آغشته به رنگ مسی و یا طلایی روی سطوح ترک خورده با ملایمت بکشید تا قسمتهای برجسته از ترک، مسی شود. و سپس روی آن را، اسپری کلر بپاشید.
امیدواریم توانسته باشیم شما را در اجرای طرح­ها یاری نموده باشیم.

خوانندگان محترم مجله می­توانند ضمن مراجعه به سایت www.habibi-decoration.com جهت پاسخگویی به سئوالات خود، در زمینه معماری داخلی با تلفن ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس حاصل نمایند

در نشریه آشیان سبز ۳۵ بچاپ رسیده است

Instagram