چگونه دكوراسيون خانه را زيبا طراحي كنيم

انديشه هر انساني داشتن يك خانه زيبا و دكوراسيون دلخواه و شيك است ، ما در گفتار زير بشما كمك خواهيم كرد تا اجزاء تشكيل دهنده فضاي داخلي را زيبا طراحي كنيد. زيبايي در سادگي است اگر دكوراسيون خانه ساده و با اصول درست و چيدمان مناسب باشد زيبايي آن دو چندان خواهد شد بر خلاف منازلي كه پر از اشياء مختلف و چيدمان شلوغ و اجسام تزئيني زياد و فشرده است .
خانه دنياي يك زن است ، و غالباً تمام اوقات يك خانم در فضاي خانه سپري مي شود پس لازم و شايسته مي دانم كه اين فضا كاملاً زيبا و مناسب با ميل آنها هم باشد ، بنحوي كه اگر زماني را بيرون از خانه سپري مي كنند ، اشتياق بيشتري براي بازگشت به خانه داشته باشند و زماني كه وارد فضاي خانه خود مي شوند طراوت و شادابي را بتوان در چهره آنها مشاهده كرد . اگر فضاي خانه زيبا باشد مي تواند به شادي روح و روان ساكنين آن كمك كند و تنش ها را بشدت كم كرده و صبر و شكيبايي را براي اعضاي خانواده به ارمغان آورد.
در طراحي فضاي داخلي سعي كنيم كمتر از ديگران تقليد كنيم ، و بيشتر نوآوري داشته باشيم سعي كنيد در زندگي شهري و مدرن ، آثار طبيعي را هم تلفيق كنيد كه اين امر موجب مي شود هيچگاه ذهنتان از اثرات لذتبخش طبيعت بي تأثير نباشد. اگر در منزل خود قسمتهايي مانند ستونهاي كناري و يا بخشهايي كه متمايز هستند داريد ، را آجر چيني و يا با سنگهاي برجسته و طبيعي يا آنتيك پوشش دهيد ، و اگر از اجزاء و مصالح غير همگون كنار يكديگر استفاده مي كنيد بين اجزاء اختلاف سطح ايجاد كنيد .
شومينه
واژه اي فرانسوي و (شو) به معناي گرم كردن است و شومينه سازه اي زيبا و گرمابخش است . شومينه اگر با متد علمي ساخته شود ، نه تنها موجب اتلاف انرژي نمي شود ، بلكه مي تواند گرمايي مطلوب به فضاي زندگي ببخشد . وجود اين سازه در كنار ساير اجزاء مكمل دكوراسيون خانه شما خواهد بود .
سعي كنيد شومينه را در فضايي از خانه طراحي كنيد كه از همه جهت مناسب باشد. اگر بيرون پنجره خانه تان چشم اندازي زيبا داريد نزديك به پنجره طراحي نماييد كه بتوانيد ضمن استفاده از گرماي شومينه از زيبايي فضاي بيرون هم لذت ببريد. محل شومينه را بگونه اي انتخاب كنيد كه به لوازم تصويري هم مسلط باشيد و از طراحي كنار در و راه رو يا هر محل ديگري كه بهره وري كمتري دارد اجتناب كنيد. مي توانيد به تناسب و اقتضاي فضاء ، شومينه خود را بشكل تنديس طراحي نماييد و يا در نماي شومينه از سنگهاي طبيعي و كوهستاني استفاده نماييد كه در اين صورت تداعي حضور شما در كنار شومينة كلبه اي در كوهستان خواهد بود .

شومينه ، بجز موارد خواص ، اصولاً بايد داخل ديوار تعبيه گردد . اگر شما هم مي خواهيد شومينه خود را در وسط ديوار احداث كنيد و امكان ساخت آن در داخل ديوار وجود ندارد براي از بين بردن بار منفي حجم شومينه ، يك فضاي كاذب بزرگتر از طول شومينه بسازيد و شومينه را درون آن احداث كنيد كه در اين مورد ، هم حجم شومينه كمتر به نظر مي آيد و هم زيبايي آن مضاعف مي شود .
در زمانهاي قديم براي گرم كردن خانه از روش خاصي استفاده مي كردند به اين شكل كه در زير خانه انباري درست مي كردند و در آن هيزم مي ريختند و در زير خانه در كف ساختمان ، كانالهايي را تعبيه مي كردند ، كه در نهايت به يك دودكش و خروجي منتهي مي شد و موجب گرم شدن كف ساختمان و گرمايي بسيار مطبوع و سالم براي اهالي آن خانه به همراه داشت . توصيه من به خانواده ها و خوانندگان محترم اين است كه :
در هنگام ساخت شومينه ، توجه داشته باشيد لوله خروجي با مصالح نسوز عايق بندي شود ، به گونه اي كه درزي براي خروج گرما و حرارت مستقيم به فضاي خالي بالاي شومينه نداشته باشد و سپس با پشم شيشه دور لوله دودكش پوشيده شود. حتماً شومينه خود را به دستگاه ترموكوبل مجهز نمائيد .

از مشعل هاي آبي سوز استفاده نمائيد و هرگاه متوجه شديد كه شعله هاي شومينه زرد يا قرمز مي سوزد ، سرويس كار مربوطه را براي رفع آن مطلع نمائيد تا با تنظيم و سرويس ، مشعل مجدداً با شعله هاي آبي بسوزد . سرخ شدن هيزم براي تشديد گرما مؤثر است و شومينه هاي آجري نسبت به شومينه هاي چدني ديرتر سرد مي شوند . در شومينه هاي اجراء شده ، به موازات لوله دودكش و دكور روي شومينه خلاء بوجود مي آيد كه پر كردن آن فضا هم روش صحيحي نيست ، و بيشتر مواقع موجب ترك خوردن گچ روي شومينه مي شود كه بسياري از خانواده ها بدنبال راه و چاره اي براي حل اين نقص هستند .
با توجه به يك مثال ساده مي توانيم به حل اين مشكل كمك كنيم .
در اكثر مواقع شنيده ايم اتومبيلي در تابستان ، كه در مقابل حرارت شديد نور خورشيد متوقف بوده ، يكي از شيشه هاي آن اتومبيل شكسته ، بدون آنكه در اين حادثه ضربه اي به آن وارد شده باشد . با بررسي موضوع در مي يابيم كه با تابش مستقيم نور خورشيد و حرارت زياد داخل خودرو ، هواي داخل خودرو منبسط شده و حجم بيشتري پيدا مي كند ، بنابراين با وجود حجم زياد هوا ، به شيشه ها فشار وارد شده و موجب شكسته شدن آنها مي شود .

با دقت در اين مثال خواهيم دريافت كه ، هواي فضاي خالي بالاي شومينه با گرم شدن شومينه حجم بيشتري بخود گرفته و چون راهي براي گريز ندارد موجب شكاف بر روي دكور بالاي شومينه مي شود . توصيه مي كنيم ضمن ايجاد يك فضاي خروجي براي هواي پشت شومينه ، براي ديواره روي شومينه از آجر معمولي يا رابيتز و ميلگرد استفاده شود كه به استحكام و استقامت آن كمك مي كند و سعي كنيد دكور روي شومينه شما حتي المقدور ، سنگ يا چوب يا طرح تزئيني باشد . بخاطر داشته باشيد كه مي توانيد از شيشه هاي معمولي و ضخامت بيشتر از ۶ ميليمتر ، مقابل شومينه استفاده كنيد .
خلق آثار مكمل
يكي از ويژگي هاي يك خانه زيبا و دلنشين وجود آبشار مصنوعي در فضاي داخلي يا بيروني آن است ، اگر خانه شما آپارتماني است ، مي توانيد با مشاركت اعضاي مجتمع خود در حياط آپارتمان آبشاري ترجيحاً با سنگ هاي طبيعي و دست نخورده كوهستان بسازيد تا همگان از ريزش آب و صداي دلنشين آن لذت ببرند.
نورپردازي
نور و نورپردازي يكي از مهمترين عوامل تأثير گذار بر دكوراسيون داخل مي باشد تا حدي كه نور قادر است تأثيرات مثبت يا منفي از خود بجاي بگذارد ، نور و روشنايي در حالتهاي گوناگون مي تواند ، احساسات متفاوت همانند ، شادابي و آرامش ، خونسردي و رمانتيك در انسان ايجاد كند يا اثرات منفي از خود بر مخاطب وارد نمايد.

نور پردازي صرفاً به معناي روشن ساختن فضاء و آويزان كردن چند لوستر شيك و زيبا نيست بلكه با طراحي مناسب و هنري ، آرامش بخشيدن به فضا است . حتماً شما خاطرات خوبي از يك فضاي طبيعي در ذهنتان نقش بسته كه نور در آن تأثير زيادي دارد ـ مثلاً اگر شما در يك منطقه كوهستاني در نزديكي غروب بوده ايد از تابش نور نارنجي و ملايم خورشيد ، به كوه ها ، صخره ها و دشتها ، خاطره خوبي داريد كه آرزو داريد مجدداً برايتان تكرار شود .
آيا بتابش نور از لابلاي حصيرهاي خانه چوبي توجه كرده ايد ؟
يا بتابش نور از لابلاي شاخ و برگ درختان توجه كرده ايد ؟
آيا به خيزش سحري خود در اتاقي كه تابش نور خورشيد به ديوارهاي آن بشما نشاط و شادابي داده بوده ، توجه كرده ايد ؟ شما مي توانيد با تغيير شكل تابش لامپ ، به خانه خود زيبايي بدهيد ، با قراردادن خطوط موازي و بشكلي از اشكال هندسي مقابل لامپ هم از مستقيم بودن نور جلوگيري كنيد و هم طرحي نو در خانه ايجاد كنيد البته اين فرايند بيشتر در كناره هاي خانه علي الخصوص كنار ديوارهايي با پوشش برجسته جلوه مناسبتري دارد .
نقاشي
اگر فضاي خانه شما كوچك است با نقاشي مي توانيد به آن عظمت ببخشيد و از زندگي كردن داخل آن لذت ببريد ، شما مي توانيد يك ديوار انتخاب كرده و روي آن ( با فضا سازي مجازي ) تصوير دري را نقاشي كنيد كه به فضاي سالن ديگر منتهي مي شود يا دري كه رو به تراسي با چشم انداز سرسبز يا امواج درياست نقاشي كنيد .

با اين روش ديگر ذهن شما به محيط بسته فكر نمي كند . اگر مي خواهيد بخانه خود ارتفاع بدهيد ، گوشه اي از ديوار خانه را انتخاب كرده و آنرا گونه اي نقاشي كنيد كه گويا ديوار تخريب شده و شهري با برجهاي بلند زير پاي شماست .
رنگها :
همانطور كه مي دانيد ، رنگها تأثير مهمي در روحيه افراد دارند ، پس بنابراين ، در فضاهاي خانه خود بهتر است از رنگهاي زير استفاده نمائيد .
ـ رنگ قرمز : چون شما را اجتماعي تر مي كند و محرك اشتهاست ، قرمز رنگ انرژي است و براي هال خصوصي و سالن پذيرائي مناسب است .
ـ نارنجي : براي سالن پذيرائي مناسب است ، زيرا رنگ اطمينان و حرارت است ، توصيه مي كنم در صورتي كه از رنگ قرمز يا نارنجي استفاده مي نمائيد با بكارگيري از رنگهاي ديگر و تركيب آنها ،رنگ را از صورت اصلي خود در آورده و با رنگ تركيبي جلوه زيباتري به فضا بدهيد .
ـ سبز : براي پذيرايي مناسب است و رنگ طبيعت ،‌امنيت و استواري است ، و براي تشديد اثر آن بهتر است در كنار رنگ قرمز يا نارنجي استفاده شود .
ـ زرد : در صورتي كه با رنگ سياه يا بنفش تركيب شود ، مناسب است . رنگ نارنجي و زرد ، براي اتاق خواب مناسب نيست زيرا هم فضا كوچك بنظر مي آيد هم براي كساني كه افسردگي دارند رنگ زرد مناسب نيست بلكه براي پذيرايي شمالي يا آشپزخانه رنگ زرد مناسبتر است . در صورتي كه به رنگ سياه علاقه داريد ، يك ديوار از پذيرايي را برنگ سياه طراحي كنيد .
صورتي : رنگ عشق است و براي اتاق خواب مناسب است .
آبي : در صورتي كه از رنگ آبي مي خواهيد براي اتاق خواب استفاده كنيد ، براي از بين بردن سردي در كنار آن رنگ قرمز يا زرد بكار ببريد . ـ فضاي لابي بهتر است به رنگ بنفش يا نارنجي باشد . 

در نشریه پیشخوان ۳۵ بچاپ رسیده است

Instagram