چه عواملی موجب میشود شومینه هیزمی دود بدهد؟

از دیر باز شومینه هیزمی مورد توجه علاقه مندان به زندگی سنتی بوده است . این افراد تلاش میکنند تا در زندگی روستیک یا مدرن خود از شومینه هیزمی استفاده نمایند.

در خانه های مجلل خویش شومینه هیزمی و چوب سوز داشته باشند تا ضمن بهره گیری ازگرمایی با انرژی بالا، از اشعه های مفید ساطعه از سوختن چوب استفاده نمایند.
شومینه هیزمی از ساختار مهندسی خاصی برخوردار است و می بایستی با متد علمی اجرا گردد. در غیر این صورت در شومینه هیزمی اجرا شده دود بداخل خانه نفوذ خواهد کرد.ما در این گفتار تلاش خواهیم کرد تا شما را با این متدها اشنا نماییم و علت هایی که موجب می شود شومینه دود بدهد را بررسی نماییم.

شومینه هیزمی باید مخزن کوره، بزرگتری نسبت به شومینه گازی داشته باشد.این مخزن کوره ، محلی است که دود حاصله از سوختن چوب بلافاصله در ان جمع میشود و این مخزن کوره می بایستی بصورت مخروط و قیف باشد به طوری که دود بدون مانعی به سمت لوله هدایت شود.
اگر میانگین کف یک شومینه معمولی را به عرض ۶۰سانتی متر و طول ۸۰ سانتی متر فرض کنیم لوله خروجی می بایستی حداقل ۲۵×۳۵ باشد و فاصله دمپر(دریچه فلزی) از کف شومینه ۱۳۰سانتی متر باشد.

در صورتی که کف شومینه بزرگتر از حد یاد شده باشد طبیعتا لوله دود کش نیز بتناسب باید بزرگتر باشد . یاد اوری می نماییم در مواردی که عمق شومینه بیشتر باشد بدین معنی که کف شومینه تقریبا مربع باشد حجم کوره میتواند کمتر از مقدار گفته شده باشد مشروط به اینکه دیواره های مخزن کوره با شیب و بدون مانع به لوله متصل باشند.
توجه داشته باشید که لوله دود کش بر خلاف شومینه گازی، می بایستی عمود بر محل اتش باشد
در هنگام اجرای دیوار پشتی شومینه که همان دیوار روبروی شماست بعد از تقریبا ۳۰سانت از ارتفاع دیوار کم کم دیوار را بسمت داخل متمایل کنید این دیوار در نهایت می بایستی کمی بالاتر از پیشانی دهانه شومینه به پایان برسد.ودر نهایت بالای این دیوار طاقچه ای حدودا ۲۰ سانتی متری بوجود خواهد امد.

این بدین معنی است که فضای بالای طاقچه که مخزن کوره محسوب میشود فضای بزرگتری با قابلیت جذب و پذیرش دود خواهد بود. چوب اتش میگیرد و در حین سوختن دود میکند دود با برخورد به دیواره پشتی شومینه و قسمتی که متمایل شده به سمت جلو تغییر مسیر میدهد وچون ارتفاع قسمت طاقچه بالاتر از پیشانی است دود بداخل نفوذ نخواهد کرد. به پشت قسمت پیشانی برخورد میکند و ناگهان مخزن کوره که با حجم خود ، تشنه دود است انرا بسمت خود میکشد این تغییر مسیر در قدرت مکش دود موءثر است.
ارتفاع دهانه شومینه با شکل کوره و اندازه لوله دودکش ارتباط مستقیم دارد.اگر ارتفاع بیش از اندازه گفته شده باشد می بایستی شکل کوره و اندازه لوله با ان متناسب شود .
اگر شومینه هیزمی دود پس میدهد با توجه به نکات زیر عیب یابی نمایید.
در ابتدا اندازه لوله را بررسی نمایید حداقل لوله ای که برای شومینه هیزمی در نظر گرفته ایم لوله۲۵×۳۵ میباشد سپس مخزن کوره را بررسی نمایید دقت نمایید تا دیواره های کوره شیبدار باشند و مانعی برای برخورد دود و چرخش ان وجود نداشته باشد.

سپس حجم کوره را بررسی نمایید توجه نمایید تا حجم مخزن کوره کوچکتر از حد معین نباشد . پس از اطمینان از صحت اجرایی موارد فوق کلاهک لوله دودکش را بررسی نمایید بخاطر داشته باشید ارتفاع لوله از سقف خانه حداقل ۱۵۰ سانتی متر باشد و کلاهک از لوله دودکش کوچکتر نباشد کلاهک های زیادی در بازار مشاهده میشود که جنبه علمی ندارند شما می توانید یک کلاهک با ۴ میله نازک به ارتفاع ۳۰ سانت در ۴ گوشه ان و یک سایه بان بر روی ان تعبیه نمایید.
توجه داشته باشید خاک نسوز به تنهایی هیچ مقاومتی ندارد و می بایستی با درصد زیادی سیمان مخلوط شود سعی نمایید پوشش روی مخزن کوره را با ضخامت قابل توجهی از ملاط نسوز پوشش دهید اگر شومینه شما در محلی اجرا میگردد که پشت شومینه ازاد بوده و محافظی ندارد توصیه می کنیم با میلگرد اطراف انرا محافظت نمایید تا در صورتی که چوبهای زیادی بداخل میریزید و گرمای زیادی که دارد موجب متلاشی شدن دیواره شومینه نگردد و توصیه می نماییم کف شومینه را از لبه پایینی ان پایین تر اجرا نمایید تا چوبها و ذغالها بداخل سقوط نکنند
برای رهایی از دود دادن شومینه انرا خارج از حد استاندارد اجرا ننمایید زیرا در این صورت انرژی اتلاف خواهد شد پس از سوختن کامل چوبها و تبدیل ان به ذغال دریچه دمپر را ببندید و از گرمای ان لذت ببرید .

جهت مشاوره وپاسخگویی به سؤالات شما خوانندگان محترم نشریه به
سایت www.habibi-decoration.com مراجعه نموده و یا با
شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرید.

Instagram