روش ساخت آلاچیق

آلاچیق، محلی سرپوشیده در یک فضای باز و سرسبز است که محل مناسبی برای استراحت و کسب آرامش در فضایی آزاد و هوای پاک می­باشد و سرپوشیده بودن آن مانع از باران و آفتاب مستقیم خواهد بود.
اگر با جمع دوستان یا کنار خانواده خود در حیاطی زیبا و سرسبز در زیر آلاچیق ساعاتی را به خوشی گذرانده باشید و با نوشیدن چای و قهوه یا خوردن کباب، زمانی را سپری کرده باشید حتماً خاطره خوش آن همچنان در ذهن شما باقی خواهد ماند.
محل آلاچیق، لزوماً می­بایستی مناسب و مشرف به فضای سبز و آبشار و مناظر زیبای موجود در حیاط احداث شود، و به گونه­ای باشد که از لحاظ جغرافیایی محل، حائز کلیه امتیازات باشد آلاچیق علاوه بر زیبایی خاص خود، مزایای دیگری دارد که در حین استفاده از آن مشهود می­گردد. اگر حیاط منزل ویلایی شما وسیع است می­توانید یک آلاچیق جداگانه برای استخر تعبیه کنید که مخصوص استخر باشد.
آلاچیق های ساده باغی که از جنس طبیعت اجرا شده اند از آرامش و صفای خاصی برخوردار هستند ولی اگر میخواهید آلاچیق مدرن و مجللی اجرا کنید  می بایستی در طراحی خود چند نکته را مد نظر داشته باشید این نوع آلاچیق در دو منطقه اجرا میگردد  یکی متصل به ساختمان  در محیط تراس و دیگری در محوطه باغ که کمی از ساختمان فاصله دارد  ولی آنچه در این دو نوع آلاچیق مشترک است امکانات رفاهی آن است  اجرای باربیکیو و کباب پز در همین آلاچیق که یکی از ملزومات آلاچیق محسوب می گردد اگر این باربیکیو  طبق اصول اجرا شود که در مقاله های سایت خودم  شرایط و اصول ساخت آن را توضیح داده ام  می تواند محیط ایده ال و مطلوبی به شما ارائه دهد و دود هیزم و ذغال مزاحمتی برای شما نخواهد داشت و لازم نیست باربیکیو در فاصله دورتری از آلاچیق ایجاد گردد.
لازمه این باربیکیو داشتن روشویی آب  و انشعاب فاضلاب است  که ضرورت آن زمان نیاز حس میگردد و محل مناسبی برای جمع آوری و دسترسی آسان به چوب  و ذغال و لوازم مورد نیاز که شکل آن بنا به سلیقه و خلاقیت شما دارد.در اغلب اشکال و تصاویری که از آلاچیق های کشور های خارجی مشاهده کرده ام معمولا به این شکل بوده که کباب پز اجرا شده در آلاچیق با دوکابین در طرفین کابین روشویی و ظرفشویی و کابین دیگر محل نصب فن و جعبه برق و ذخیره سازی چوب و ذغال و لوازم دیگر می باشد.
نحوه طراحی و  تزئین آلاچیق با سلیقه افراد متفاوت است برخی افراد آبشار و آبنما را در ترکیب آلاچیق تلفیق  می نمایند و برخی ترجیح می دهند در وسط برکه آب اجرا نمایند ترکیب صندلی ها و گلدانها و غیره سقف و کف همگی به سلیقه افراد بستگی دارد ولی هرچه به طبیعت نزدیک باشد و از سبک های روستیک استفاده شود بهتر است.
شمهم نیست سقف آلاچیق را از چه جنسی انتخاب نمائید  ولی آنچه امروزه متداول شده سقف شیبدار و چندضلعی از سفال قهوه­ای رنگ می­باشد آلاچیق می­تواند از جنس فلز یا آجر، کامپوزیت باشد ولی آنچه لذت حضور را دوچندان می­نماید آلاچیق طبیعی است که از شاخه و برگ و تنه درختان درست می­شود. شما می­توانید با سیمان آلاچیقی از درخت را به صورت مجازی ساخته و استفاده نمایید برای این منظور باید اسکلت آلاچیق را از فلز بسازید و روی آن را با توری و یا رابیتز بپوشانید، سپس با ترکیب ۶۰ درصد سیمان و ۴۰ درصد پودر سنگ ملاطی ساخته و بوسیله ابزاری روی محلی که توری کشیده­اید بکشید به گونه­ای که توری زیر ملاط محو شود مجدداً ملاطی به صورت خشک ترکیب نمایید که مخلوطی از ۴۰ درصد سیمان و ۴۰ درصد پودر سنگ و ۲۰ درصد پودر رنگی (ترجیحاً قهوه­ای) باشد مقداری از آن ملاط را با آب مخلوط کرده و روی محل قبلی بکشید در حین کشیدن این ملاط می­توانید قسمت­هایی را برجسته کنید تا به شکل، قسمت بریده شده شاخه­های درختان بشود این عمل را با دستکش انجام داده و بوسیله چنگالی روی ملاط رنگی که کشیده­اید فشار دهید و شیارهایی ایجاد نمائید. توجه داشته باشید که هم، ملاط طولی زیادی مصرف نکنید که سریع خشک شود که در این صورت نمی­توانید شیارهای مورد نظر را اجرا نمائید و هم شیارها را به صورت بی­قاعده و نامنظم ولی به صورت یکطرفه باشد بکشید. ضخامت این ملاط رنگی می­تواند چند سانتی­متر باشد.
دقت نمائید که اگر می­خواهید تنه درخت مجازی را بزرگ جلوه دهید می­بایستی از چنگال بزرگتر استفاده نمایید.
امتیاز این روش اینست که ضمن تشابه زیاد به پوسته درخت، در صورت وارد شدن ضربه و آسیب به قسمت­های این آلاچیق هرگز، آسیب نمایان نخواهد بودزیرا مغز ملاط یکدست می­باشد و هیچگاه نیازی به نقاشی سالانه بر روی آن نخواهد بود. در قسمت­هایی که به عنوان برش شاخه مشخص کرده­اید با ملاطی به شیوه قبل ولی به رنگ کرم یا زرد یا نارنجی روشن درست نمایید و با کاردک بکشید و با لبه چنگال یا چاقو شیارهایی به صورت دورانی داخل محل خش بیاندازید.
این فرمول را می­توانید برای موارد دیگر نیز استفاده نمائید لبه باغچه­ها را به شکل تنه درخت خوابیده اجرا نمایید یا نرده­های چوبی بسازید.
امیدواریم در آلاچیقی که می­سازید لذت کافی را ببرید و به خاطر داشته باشید که با مشارکت ساکنین مجتمع مسکونی می­توانید حیاطی زیبا و سرسبز احداث کرده و آلاچیقی را در درون آن محیط بسازید تا همگان از شیرینی لحظات حضور در آن بهره­مند گردند.
با ذهن خلاق خود می­توانید دیوار کوتاه آلاچیق را به شکل­های گوناگون طراحی کنید و نشیمنگاه آن به هر صورت که سلیقه دارید طراحی نمائید.

خوانندگان محترم مجله می­توانند ضمن مراجعه به سایت www.habibi-decoration.com ، جهت پاسخگویی خود در زمینه معماری داخلی با تلفن ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس حاصل نمایند.

Instagram