روش ساخت شومینه هیزمی به زبان ساده

در ابتدا از شما تقاضا داریم مقاله های اصلی ساخت شومینه هیزمی را در همین سایت مطالعه بفرمایید تا مطالب نگاشته شده را به سهولت درک نمایید .
برای توجیح خوانندگان محترم شومینه را به ۳ قسمت تقسیم می کنیم .
قسمت اول : چهارچوب دهانه شومینه است . بدین منظور تعدادی آجر ۲×۲۰×۵/۵ را با آب خیس کرده و در یک سطح صاف بصورت منظم و صاف چیدمان نمایید و هنگام چیدمان فاصله ای خاص را بین آجرها رعایت کنید . تاپس از اتمام شومینه آنرا بند کشی نمایید .

مقداری ملاط سیمان و ماسه (۵۰درصد سیمان و ۵۰درصد ماسه ) آماده نموده و روی این آجرها بریزید . یک لایه بریزید و سپس یک شئی فلزی بطول آجرها روی آن قرار دهید و سپس مجدداً ملاط را بریزید بگونه ای آن فلز درون ملاط مخفی گردد در این فرایند اجرایی قالب بدست آمده از استحکام عالی برخوردار خواهد بود .
بستگی به طرح شما دارد می توانید این چیدمان آجرها را بصورت (L ) انجام دهید و از ۲ طرف نمای آجر بهره بگیرید . آجرها را به اندازه دلخواه بریده و بصورت دلخواه چیدمان نمایید یا بصورت هلال و خمیده و یا هر شکل دیگری که مورد نظر شما باشد چیدمان نمایید .
شما می توانید ۴ قالب بدین شکل در اندازه دلخواهتان قالب ریزی نمایید .
ممکن است ۲ روز زمان برای خشک شدن قالبها لازم باشد پس از خشک شدن قالبها ، کف شومینه را همانند موزائیک کاری و یا سرامیک کاری کف . با ملاط سیمانی و آجر نسوز کف چینی نمایید.
سپس قالبها را مقابل دهانه شومینه مهار نمایید .
قسمت دوم آتشدان : دیواره های آتشدان را با همان آجر نسوزها (درحالیکه خیس است) با قراردادن گام به گام روی یکدیگر و رعایت فاصله بین آجرها با قراردادن شئی خاص همانند شیشه ۱Cm بین آجرها نظم را رعایت نمایید و همانند کاشی کاری ، آجر نسوزها را عمودی چیدمان نموده و پشت آنها دوغاب سیمانی که ترکیبی از ماسه و سیمان بصورت رقیق است را بریزید .
اگر اندازه دهانه شومینه شما به عنوان مثال با طول یک متر و ارتفاع نیم متر است در شومینه گازی ارتفاع دیواره های آتشدان ۶۵cmباشد کافی است و در شومینه هیزمی با این ابعاد لازم است بدلیل پائین بودن کف شومینه ارتفاع دیوار حدود ۸۰cm باشد و دیوار مقابل شما یا بسمت جلو خمیده باشد و یا دیواره کوره را عقبتر از دیواره آتش دان شروع کنید .
قسمت سوم کوره می باشد : کوره شومینه گازی و هیزمی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند . به بیان ساده تر اینکه حجم کوره شومینه گازی یک سوم آتشدان باشد کافی است بر خلاف شومینه هیزمی که حجم کوره مخروطی یا قیفی شکل آن نباید از حجم آتش دان کمتر باشد .
در محل کوره و یا سقف شومینه گازی با قراردادن چند فلز طولی و پوشاندن روی آنها با آجر نسوز کوره را اجرا نمایید بخاطر داشته باشید که دریچه ( دمپر) عمود بر مشعل نباشد . در کوره شومینه هیزمی می توانید دیواره های قیفی شکل را با آجر گری چیدمان نموده و سپس از داخل و بیرون آنرا با ملاط نسوز پوشش دهید یا دیواره های کوره را با فلز و راویز ساخته و با ملاط نسوز پوشش دهید . در قسمت کف شومینه هیزمی اضافه بودن طول آن از طول دهانه شومینه مانعی ایجاد نمی نماید .
پس از اتمام شومینه و خشک شدن آجرها ، اشیایی که برای تنظیم بندها قرار داده اید را بردارید و مقداری ملاط نسوز سفت و رنگین ( با رنگ دلخواه خود ) بوسیله فنر بندکشی بین آجرها را پر نمایید. سعی نمایید هنگام بندکشی ملاط آجرها را کثیف ننماید در صورت بروز این اتفاق آن قسمت را شستشو نمایید .
شومینه ساخته شده قابلیت هرگونه تزئین و دکور بندی را دارد .

خوانندگان محترم مجله می توانند ضمن مراجعه به سایت
WWW.HABIBI-Decoration.com
جهت پاسخگویی به سئوالات در زمینه دکوراسیون با شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس حاصل فرمایند .

Instagram