روش ساخت تنور و فر گازی سنتی در آشپزخانه منزل

با توجه به ضرورت تنور و فر در اشپزخانه داخل منزل علی الخصوص برای بانوان محترمی که سلیقه اشپزی و کیک پزی دارند . و اغلب فر فلزی . ماکروفر و یا فر برقی و انواع دستگاه فر و تنور فلزی و شرکتی استفاده میکنند مصمم شدم تا روش ساخت فر و تنور سنتی را در این مقاله شرح دهم .
این تنور به سبک روستیک بوده و قابلیت پخت انواع نانها.دیزی و کیک و پیتزا و کلوچه و شیرینی و سایر موارد که در محیط بسته و داغ قابل پخت است بنده احمد حبیبی نویسنده مقاله در اشپزخانه منزل شخصی خود یک نمونه ساخته ام و استفاده زیاد و مداومی از ان داشته ایم و توصیه میکنم دوستان و خوانندگان مجله هم در اشپزخانه خود یک نمونه بسازند
این سازه باید بالای سطح کابینت اجرا شود تا در حالت ایستاده دسترسی اسان باشد .
بنده زیر فر و تنور را کابینت دست ساز و روستیک اجرا کرده ام و از مصالح سرامیک سیمان و فلز استفاده نموده ام و توصیه میکنم اگر زیر تنور سازه غیر قابل اشتعال باشد بهتر است .
این تنور در واقع یک مکعب مربع یا مستطیل است که کلا با اجر نسوز ساخته میشود و از جلو یک درب اهنی دارد و از قسمت سقف یک لوله خروجی دود که از لوله تنگ شماره شش فلزی استفاده میشود و ترجیحا دور لوله با پشم شیشه عایق شود و جهت تامین اکسیژن مورد،نیاز قسمت زیرین تنور را از ورق سوراخ دار استفاده میکنیم و همچنین در قسمت کف یک خلع مستطیل به ابعاد پنج سانتی متر در سی سانتی متر ایجاد میکنیم که از زیر تنور هم هوا کشیده و مشعل خاموش نشود و جهت پخت در حرارت غیر مستقیم دو یا چند عدد اجر نسوز به ابعاد طولی بعنوان طاقچه قرار میدهیم تا نان مورد نظر روی ان طاقچه قرار بگیرد و در حرارت غیر مستقیم پخت شود .
لطفا به عکس توجه بفرمایید ابعاد کف تنور منزل بنده ۴۵*۶۰ بوده و ارتفاع مکعب تنور هم شصت سانت میباشد در واقع فضای طاقچه یاد شده فضای مفید برای پخت شما خواهد بود که فضای طاقچه تنور ما ۶۰*۲۴ میباشد .
جهت رنگ درب فر از رنگ خودرو هم میتوانید استفاده کنید که اسپری ان در رنگهای مختلف در بازار موجود است

خوانندگان محترم مجله بانوی شرقی جهت پاسخگویی به سوالات ضمن مراجعه به سایت www.habibi-decoration.com. میتوانند با شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶٫ تماس حاصل بفرمایند
Instagram