روش ساخت دمپر شومینه

روش ساخت دمپر شومینه
بر گرفته از کتاب آموزشی شومینه

دمپر در شومینه به یک دریچه فلزی متحرک و قابل تنظیم گفته میشود. که ابزاری برای تنظیم مقدار دود خروجی از دودکش می باشد. و اغلب در شومینه های داخل منزل مورد استفاده قرار میگیرد.
نوع متداول آن را بتصویر کشیدیم تا با شکل آن آشنا شوید . این نوع دمپر با زنجیر سبک قابل تنظیم میباشد .‌( نکته : اگر وزن زنجیر با وزن ورق فلزی دمپر متناسب نباشد و زنجیر سنگین باشد  دمپر را در حالت مسدود نگه خواهد داشت) .
دمپر با توجه به  عملکرد  مکانیکی آن  کاملا  ایمن بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست .‌زیرا در حالت عادی دمپر باز می ماند مگر انکه بصورت دستی مسدود گردد .
برای ساخت دمپر یک چهار چوب فلزی ( قاب فلزی) مطابق شکل بسازید که غالبا با قوطی فلزی ۲۰mm در ۲۰mm ( پروفیل ۲ در ۲ مشهور است ) می باشد . سپس یک‌ ورق فلزی داخل ان قرار دهید .

این ورق فلزی باید کمی آزاد بتواند حرکت نماید . و به جهت انکه زمان کشیدن زنجیر و مسدود کردن دمپر ، ورق دمپر بصورت گردشی و ۳۶۰ درجه نچرخد ضرورت دارد که طول ورق در حد نیم سانت بلندتر باشد که وقتی زنجیر را به قصد مسدود کردن دمپر کشیدید ورق  دمپر به لبه قابش ( یا همان چهارچوبش )گیر کند .

برخی مواقع برای درک مطلب باید کلمات را خیلی عامیانه مطرح کرد تا قابل فهم باشد لذا از نگارش عامیانه کلمات پوزش میطلبم .
توجه داشته باشید که سایز ورق آهنی دمپر نباید از سایز دودکش کوچکتر باشد .‌و شومینه های فضای بسته نیاز به دمپر دارند .‌
توجه داشته باشید که دمپر در شومینه گازی معمولا ثابت می باشد و در شومینه هیزمی در حالت وجود شعله بصورت باز و پس از سوختن هیزم و شکل گیری ذغال و نبود شعله دمپر باید مسدود گردد .
بصورت متداول دمپر شومینه گازی با ابعاد ۲۰cm در ۲۰cm  می باشد .
و دمپر شومینه هیزمی با ابعاد ۲۵cm در ۳۵cm بوده مگر ابعاد خود شومینه خاص باشد که در اینصورت به بخش شومینه هیزمی مراجعه نمایید .

توضیحات کاملتر در فصل شومینه هیزمی بیان شده است .

جهت دسترسی به کاملترین اطلاعات شومینه هیزمی  به کتاب مراجعه نمایید و با با  شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرید .

Instagram