طراحی دکور به روش روستیک

در زندگی نوین و مدرن امروزی با خانه های شهری، در کنار طرح­های محاسبه شده و مصالح و کادرهای رقابتی، جای خالی، زندگی روستایی و صفای آن قابل حس است.
کسانی که همه روزه در محیط­های نوین و تجهیزات دیجیتالی و خانه­های محصور آپارتمانی زندگی می­کنند آرزوی حضور در فضاهای روستایی را همچنان در سینه دارند.

شاید نتوانیم در روستا زندگی کنیم اما می­توانیم محیط خانه را به شکل روستا طراحی و چیدمان کنیم. گرچه خانه­های روستایی بدون آلایش بوده و از روی محاسبات آرشیتکتی بنا نمی­شود، و به اقتضاء نیازهای روستائیان تعبیه می­گردد ولی لذت فوق­العاده آن هر آدمی را به سوی خود جذب کرده و تصورش نشاط­آور است.
اگر به روستایی سفر کرده باشید و در کوچه­های پر درخت و باصفا، قدم زده باشید و دیوارهای سنگ­چین و یا گلی آن را تماشا کرده باشید، جویهای پرآب که از هر کوچه گذر می­کند و صدای خیزش آب و آبشارهای اتفاقی، کوچک و بزرگ آن را بخاطر آورید با القاء آرامش، زیبائی و از سادگی آن محیط لذت خواهید برد.

خانه­ هایی با سقف چوبی و گلی و با پوشش­ های دیوار از خاک و کاه، یا سنگ­های طبیعی، شومینه­ای بدون مدل و فرم به نام اجاق و طاقچه­های زیبا و گلی، نور فانوس و گرمای کرسی، گلیم­های دستبافت، پارچه­های کتان و لوازم دست ساز و هنری، در و پنجره­های چوبی، متفاوت با آنچه در خانه شهری می­بینیم تمام جذابیت و زیبایی و شادابی، خانه­های روستایی، سادگی و بی­آرایشی و حفظ اصالت آنست، با توجه به این خصوصیات، اگر شما به چنین فضایی علاقه دارید، می­توانید از آثار و مصالح بکار رفته در خانه­های روستایی در محیط شهری خود استفاده کنید و با آرامش خاص از فضای لطیف آن لذّت ببرید.
سادگی، بی­پیرایگی، بی­تجملی و خلوص ویژه در اشیاء و اجزاء تشکیل دهنده خانه روستایی، عامل لطافت و شادابی آن است و صاحب ذوق و سلیقه را به خود جلب می­نماید.
شما می­توانید بخشی از خانه خود را به سبک روستیک طراحی و اجرا نمائید. از درهای چوبی با تخته­های عمودی و آلات فلزی نصب شده روی در چوبی، استفاده کنید. اگر هم موقعیت نصب این را در فضای خانه خود ندارید. می­توانید چنین دری را روی دیوار به شکل نمادین نصب کنید.

دیوارهای خانه را با آجرهای (گری) یا خشتی و فرسایش شده که از انضباط خاصی برخوردار نیستند بپوشانید و بندهای آن را رنگ روشن انتخاب نمائید و یا با گل و کاه پوشش دهید. در نظر داشته باشید که از نظر محققان علوم پزشکی، پوشش خاک و کاه به اصطلاح (کاه­گل) مناسبترین پوشش بوده و زندگی در چنین محیطی هیچ عارضه بهداشتی در پی نخواهد داشت.

حتی اشاره می­کنند در خانه­های گِلی روستایی امواج آنتن­های تلفن همراه عبور نمی­کند و عایق گرما و سرما نیز می­باشد، برخلاف پوشش­های دیواری از قبیل الیافی، رزینی و شیمیایی که محققان بهداشت عامل ایجاد سرطان می­دانند.
با انتخاب مبلمان ساده و چوبی یا سنگی با پوشش گلیمی و یا پارچه­های کتانی و نقوش دست­بافت با رنگ­های اصلی، می­تواند نشیمنگاه لذّت­بخش برای شما باشد.
با استفاده از سنگ یا آجر بزرگ و معمولی به شکل غیر مدرن در نهایت سادگی شومینه­ای طراحی کنید و از گرمی و تماشای هیزم سرخ لذت ببرید. توجه داشته باشید، زیبایی این شومینه، به سادگی و ساخته شدن آن با سلیقه و به دست روستایی است.

اثاثیه­ای که در چنین محیطی چیدمان می­شود، طبیعتاً می­بایستی غیر مدرن بوده و از زرق و برق عاری باشد. طبیعی بودن و خلوص اشیاء است، که انسان را به خود جذب می­کند. از ظروف و کاسه­های ایلیاتی گرفته تا مجسمه­های حیوانات و یا علائم قبایل، همه حکایت از بی­آلایشی و بی­ریا زندگی کردن است.
شما با احداث آبشار سنگی و ساده و چیدمان سنگ­های طبیعی روی یکدیگر در داخل فضای خانه و یا در پاسیو کنار گل­بوته­های رنگارنگ، روح خود را جلا بدهید. با نگاه دقیق به تفاوت موجود در خانه روستایی، از عناصر تشکیل دهنده استفاده کنید و سعی نمایید سادگی را حفظ نموده و از چیدمان اشیاء سنتی با رنگ­های متفاوت و شلوغ اجتناب نمایید.
گلدانی از سفال ساده، و یا تنه درخت تو خالی و نرده و حفاظهایی از تنه و شاخه­های درختان و چوبهای بکار رفته بدون پوشش رزینی و میز و صندلی­هایی از سنگ و یا چوب، زیر نور فانوس نظر هر بیننده را بخود جلب خواهد نمود. این متد دکوری را بر وزن آنتیک، روستیک نامیدند، زیرا آنتیک به معنی قیمتی و با ارزش است. کارشناسان معماری بجهت ارزش نهادن بر آن، آنرا روستیک نامیدند.
خوانندگان محترم مجله می­توانند با مراجعه به سایت www.habibi-decoration.com جهت پاسخگویی به سئوالات در زمینه دکوراسیون و معماری داخلی با شماره تلفن ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرند.

در نشریه پیشخوان ۳۸ بچاپ رسیده است

Instagram