نقش لابی (Lobby ) در ساختمان

تصمیم گرفت به دیدنش برود زیرا قرار بود درباره پاره­ای از مسائل با وی صحبت کند.

پشت در ایستاد و زنگ خانه را به صدا درآورد. صاحب­خانه در را بروی وی باز کرد و از او دعوت کرد به داخل تشریف بیاورد. چند دقیقه­ای طول کشید تا صاحب­خانه از کار شخصیش، دست بکشد و لباسی تعویض کند و پشت در برود.

او همچنان منتظر مانده بود. صاحب­خانه وقتی او را دید دعوت کرد تا به داخل خانه بروند، ولی این دعوت جدی و با خلوص نیت نبود.

زیرا شرایط حضور وی در داخل خانه میسر نبود، هر دو ایستاده به مذاکره و صحبت مشغول بودند، هوا کمی سرد بود و هر دو گاه و بیگاه پیراهنشان را به بدنشان می­فشردند تا سردی هوا را تحمل کنند. صحبتشان به درازا کشید و همچنان ایستاده بودند بیان کلمات هر دو، گویای آن بود که خسته شده­اند و تمایل به اتمام یا قطع مذاکره دارند. خستگی مفرط شد، و هر دو بناچار خداحافظی کردند، معلوم نشد نتیجه حاصله از مذاکره تحت تأثیر قرار گرفت یا نه؟!
همین­جا بود که وجود یک لابی به عنوان یک فرآیند مهم در ساختمان درک شد. تا در شرایط ایده­آل میهمان و میزبان بتوانند به مذاکرات بپردازند و ملاقات­ها انجام گیرد.
مقرر شد در قسمتی از ورودی ساختمان به تعبیه فضای لابی اختصاص داده شود. این ایده نیاز چندانی به بنایی سنگین نداشت.

با اختصاص فضایی البته دربسته و چیدمان مبلمانی حداقل ۵ نفره و با اجرای دکور گچبری فانتزی در قسمت مربوطه و تعبیه نور مخفی و ایجاد فضای رمانتیک و رویایی این تفکر به نتیجه می­رسید. جای خالی چند گلدان و تابلوی برنزی هم حس می­شد.

لابی، به منزله مقدمه ساختمان بود و می­بایستی از یک موقعیت شیک و فانتزی برخوردار می­شد. تمام سلیقه­ها به ایجاد فضای دلنشین و جذاب معطوف شد، و تصمیم گرفته شد تا شومینه­ای زیبا هم در کنار مجموعه قرار گیرد، تا در هوای سرد بتوان از فضای لابی استفاده کرد. برای کامل شدن این مجموعه به ایشان توصیه کردیم تا سیستم صوتی را هم برقرار نماید، تا با پخش موسیقی ملایم و روح­انگیز، جذابیت فضا بیشتر شود. این سیستم صوتی می­توانست تنظیم دستی داشته باشد تا با اراده ایشان فعال شود. البته در مجتمع­های بزرگ بهتر است به جهت پر رفت و آمد بودن محل، موسیقی به صورت دائم پخش شود.
شما می­توانید با فکر خلاق خود ایده­های خوب و شگفت­انگیزی را در محل لابی به نمایش بگذارید. شما می­توانید در قسمتی از محل که به فضای لابی مشرف است، پارچه بزرگ، ترجیحاً بنر یا فلکسی یا …. نصب نمایید، به گونه­ای که عمودی باشد و از قسمت بالا زاویه­دار بوده و به جلو ختم شده باشد.
پیشنهاد اولیه ما، پارچه­ای با رنگ سفید است ولی شما می­توانید آن را تغییر دهید.
لامپ­هایی پشت پارچه نصب کنید تا از پشت پارچه نوری سفید و رویایی بتابد و در قسمت پایین آن سنگ­هایی نسبتاً بزرگ که به رنگ سفید آغشته شده به عرض یک متر و به طول فضا قرار دهید این سنگ­ها فشرده و ترجیحاً یکنواخت باشد. نوری که از پشت پارچه به روی سنگ­ها می­تابد یک فضای خیال­انگیز و استثنایی ایجاد خواهد نمود.

شما به ایده ما توجه کنید ولی همانگونه که گفتیم می­توانید با ذهن خلاق خود این ایده را تغییر و یا گسترش بدهید و یک فضای رویایی و شگفت­انگیز خلق کنید. چون حضور در فضای لابی موقت است شما می­توانید از رنگ­های تند و قوی استفاده کنید.
لابی ( Lobby
) این واژه انگلیسی بوده و علاوه بر معنی راهرو به جلب رأی نمایندگان مجلس نیز اطلاق می­شود.
خوانندگان محترم مجله می­توانند با مراجعه به سایت www.habibi-decoration.com جهت پاسخگویی به سئوالات در زمینه دکوراسیون و معماری داخلی با شماره تلفن ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرند.

در نشریه بانوی شرقی ۳۴ بچاپ رسیده است

 

Instagram