چرا این شومینه داغ است ؟

یکی از ملزومات هرخانه سیستم گرمایشی ان است . سلیقه ها وهزینه ها ، نوع ان را انتخاب می نماید . گرمایش از کف ،رادیاتور، فن، بخاری ویا شومینه ، شما کدامیک را می پسندید ؟ پیشنهاد ما شومینه است،زیرا زیبایی دکوری ان وتماشای اتش،انرژی مثبتی را القاء خواهد نمود.
تردیدی نیست که بهترین نوع گرم کردن خانه ،سیستم گرمایش از کف است ولی جای خالی شومینه در منزل حس خواهد شد. اگر انتخاب شما گرمایش از کف ویا رادیاتور است می توانید در کنار ان شومینه نیز داشته باشید.
اگر شومینه با متد علمی ساخته شود میتواند ۳ برابر یک بخاری معمولی گرما تولید نماید.
این بدین معناست که به اندازه یک بخاری معمولی گاز مصرف نموده ولی ۳ برابر بخاری گرما خواهد داشت.ما در این گفتار دلایل وعلل گرما دهی شومینه را بیان خواهیم نمود .متاسفانه بعضی از شومینه ها توسط برخی استاد کارهای غیر متخصص ساخته میشود وبهمین دلیل گرمادهی خوبی نداشته وانرژی را اتلاف نموده ویا ممکن است گازهای سمی را بداخل هدایت نماید واین امر باعث میگردد از شومینه تبلیغ منفی بشود.

ولی اگر شومینه با متد علمی که قبلا در مقاله های گذشته متد ان را بیان کرده ایم ساخته شود و اصول تشدید حرارت نیز رعایت شود می تواند یک شومینه ایده ال وگرمابخش باشد. با بیان یک مثال تشابهی شما را با یک واقعیت اشنا خواهیم کرد.مقایسه کنید چراغ اتومبیل شما اگر فاقد کاسه اینه دار بود چه میزان نور دهی داشت؟

اکنون که می توانید تا فاصله ی ۱۵۰ متری جلوی خودرو را ببینید ، آیا بدون کاسه ی آینه دار می توانستید تا فاصله ی ۲۰ متری را ببینید؟ می توانید ازمایش کرده و پاسخ را دریابید. با بیان این موضوع در می یابیم که گرمای شومینه را نیز، می توان چندین برابر نمود.

اگر تنها از مشعل برای گرما دهی استفاده شود،می تواند در حد یک بخاری حرارت داشته باشد. ولی اگر روی مشعل مقداری آجر یا هیزم مصنوعی قرار دهید،خواهید دید که با سرخ شدن آجر یا هیزم ،گرما تشدید شده و حرارت بیشتری حاصل می شود.توجه فرمایید هیزم مصنوعی و یا آجر به گونه ای باشد که آتش را جذب کرده و حداکثر آتش را پوشش دهد.این پوشش و جذب هرچه بیشتر باشد بازدهی این فرآیند نیز بیشتر خواهد بود.
بدنه ی آجری شومینه نیز در افزایش حرارت تآثیر بسیاری دارد .اگر یک بخاری فلزی را در زمستان خاموش نمایید خواهید دید که پس از ۱۰ دقیقه بدنه ی فلزی بخاری کاملاً سرد شده است،ولی اگر یک شومینه ی داغ را خاموش نمایید مشاهده می نمایید که توانسته است حداقل ۸ ساعت گرما را حفظ کند .

این اتفاق بیانگر آن است که بدنه ی آجری شومینه تآثیر زیادی در تشدید حرارت دارد. اگر از شومینه ی خود ناراضی هستید و شومینه ی خانه ی شما بو می دهد،توصیه می کنیم درابتدا از آبی رنگ بودن شعله اطمینان حاصل نمایید.(اگر شعله به رنگ زرد یا قرمز باشد،کربن بیشتری تولید میکند). سپس شومینه را بدون منقل و هیزم مصنوعی استفاده نمایید؛ زیرا ممکن است مواد موجود در هیزم و یا آلیاژ فلز منقل ،موجب تشکیل بوی نامطلوب گردد. اگر بو را در آن مواد نیافتید،در ساختار اصلی شومینه جستجو نمایید و با افراد متخصص مشورت نمایید.
در زمان اجرای ساختمان شومینه توجه داشته باشید که دریچه ی خروج هوا(دمپر) نباید عمود بر مشعل باشد؛ زیرا حرارت را مستقیماً به لوله هدایت می نماید.

غالباً این موضوع در شومینه های آماده دیده میشود که دارای کوره های سیمانی غیر استاندارد و بدون متد علمی هستند. اگر لوله ی خروجی شومینه در واحد مسکونی شما چندین زانو دارد و با پیچ و خم هوا به بیرون هدایت می شود ،بهتر است فضای مخزنی کوره را کمی بزرگتر اجرا نمایید.
توجه داشته باشید سرعت خروج هوا از لوله دود کش در فصل سرما چندین برابر فصل گرما می باشد.مراقب باشید دریچه ی شومینه را بیش از حد باز نکنید.
در شومینه هایی که می تواند ۲ و یا بیشتر از ۲ ضلع باز باشد، توصیه می کنیم اضلاع ان را نبندید.حتی المقدور از دیواره ها و ستون های شومینه بکاهید و با تدبیر استقامتی و تخصص خاص معماری آن را با کمترین دیواره و بدون ستون اجرا نمایید تا علاوه بر زیبایی خاص این نوع شومینه ها ،از اضلاع مختلفی گرما به درون نفوذ نماید .

امیدواریم خانه های شما گرمتر از همیشه باشد.
جهت مشاوره وپاسخگویی به سؤالات شما خوانندگان محترم نشریه به
سایت www.habibi-decoration.com مراجعه نموده و یا با
شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرید.

Instagram