نقش رنگ های مکمل در زیبایی دکوراسیون

دنیای رنگین رنگ ها ، با هزاران رنگ متفاوت ، آن قدر جذاب ، دیدنی و هیجان انگیز است که انسان ، وقتی وارد آن دنیا می شود مجذوب آن شده و از رنگ های زیبا لذت می برد .

رنگ ها با تمام شکوهشان کاملاً بر زندگی روزمره ما اثر گذاشته اند . کمتر چیزی یافت می شود که رنگین نباشد .آب با آنکه بخودی خود رنگی ندارد ولی وقتی در حجم زیاد نمایان می شود رنگ آبی بخود می گیرد . با بیان این نکته در می یابیم که رنگ ها دنیای اطراف ما را اشغال کرده اند .
رنگ ها گرچه به تنهایی زیبا هستند ولی بعضی اوقات در کنار یکدیگر زیبایی آنها مضاعف می شود و همین هماهنگی رنگ ها کنار یکدیگر موجب می شود که شما از دکوراسیونی یاشئی ای و یا از لباس خاصی خوشتان بیاید و آن را بپسندید . و آن رنگی که با ورودش به مجموعه رنگ قبلی ، باعث جذابیت و زیبایی می شود رنگ مکمل نام دارد .

رنگ های مکمل در دکوراسیون منزل هم نقش مهمی دارند . زمانی که رنگ مکمل وارد مجموعه محل زندگی شما بشود و مورد پسند شما نیز باشد ، زندگی را در آن محل برای شما شیرین تر می نماید .
رنگ ها حاوی انرژی های مثبت هستند و حتی خاصیت درمانی نیز دارند ، اگر ترکیب و هماهنگی آنها به گونه ای باشد که مطابق سلیقه و میل شما باشد مطمئناً انرژی های بیشتری به شما منتقل خواهد نمود .
با بیان یک مثال ساده می خواهیم شما را با مقصود خود آشنا نماییم .
شما تصمیم می گیرید تا با بازدید از فروشگاه یا بازار ، پیراهنی را خرید نمایید . ممکن است شما به رنگ زرد خیلی علاقه مند نباشید و یا اینکه قصد خرید پیراهن زرد رنگ را در گزینه های خریدی خود نگنجانده باشید .
ولی وقتی با پیراهن زرد رنگی روبرو می شوید ، ناگهان نظر شما را جلب نموده و موجب تشویق شما برای خرید می شود . چه نکته ای و عاملی باعث شده تا شما با آنکه قصد خرید پیراهن زرد رنگ را نداشته اید ، ناگهان تغییر عقیده داده اید و تصمیم به خرید آن گرفته اید ؟

با دقت نظر در می یابیم که وجود نقوشی یا طرح هایی به رنگی ، غیر از رنگ زرد باعث زیبایی و جلب نظر شما شده است . همان نقوش یا رنگ های خاص و متفاوت ، رنگ های مکمل هستند که موجب خلق زیبایی و جلب نظر شده اند . اگر آن پیراهن یک رنگ و بدون طرح و رنگ دیگری و به شکل ساده می بود ممکن بود اصلاً نظر شما را جلب نمی نمود .
نظر ما آن نیست که بگوئیم لزوما هر شیئی باید دارای نقوش و رنگ های مکمل باشد ولی بعضی اوقات در برخی اشیاء نبودن نقوش و رنگ های مکمل از زیبایی آن می کاهد .
وقتی وارد محیطی می شوید ممکن است رنگ دکوراسیون ناگهان نظر شما را جلب نماید . چرا ؟
با بررسی عوامل این فرایند در می یابیم که رنگ های مکمل و به کارگیری آن کنار رنگ اصلی موجب جلب نظر و اعتقاد به زیبایی محیط شده است .
رنگ های اصلی زیبا هستند ولی رنگ های ترکیب شده نیز طرفداران بسیاری دارد شکل گیری رنگ ها ، همانند جدول ضرب می باشد . تعدادی رنگ در ستون های افقی و تعدادی رنگ در ستون های عمودی و وقتی رنگ های حاصله با یکدیگر تقاطع پیدا می کنند ، رنگی بدست می آید که می تواند ستون جدیدی در جدول باشد بدین ترتیب رنگ های بی شماری بدست خواهد آمد .
به اطراف خود بنگرید از چه اشیایی ، با چه رنگ هایی خوشتان آمده ؟ به رنگ آنها توجه نمایید و در رنگ های مکمل آن دقت نمایید با کنار یکدیگر قرار دادن رنگ ها ، حتی رنگ های بی روح و دل گیر ، جان می گیرند . همانند ، قرار گرفتن رنگ خاکستری در کنار رنگ صورتی ، سرخ آبی و یا قرمز که در این صورت رنگ دل گیر خاکستری جان تازه ای خواهد گرفت.
طرح و رنگ دو عامل موثر در زیبایی دکوراسیون داخلی است . طرح های زیبا و ساده گاهی آنقدر به جا و چشم گیر هستند که توجه هر بیننده ای را بخود جلب می نماید. رنگ های هماهنگ کنار یکدیگر در زیبایی دکوراسیون موثر هستند و این نکته مهمی است که می بایستی به آن اهمیت ویژه ای بدهیم .

اینکه رنگ زمینه اصلی چه باشد ، و رنگ های مکمل در چه طرح هایی و کجا قرار بگیرند ؟ بسیار مهم است . اگر طراح هستید؟ بر حسب سلیقه ساکنین محل ، و رنگ های مورد علاقه شان ، رنگ اصلی و رنگ های مکمل را شناسایی و انتخاب نمایید و بخاطر داشته باشید که هنرنمایی شما در انتخاب رنگ مکمل و محل آن در زیبایی دکوراسیون بسیار موثر است .

انتخاب محل رنگ مکمل بسیار مهم است ممکن است کارفرما به رنگ قرمز علاقه ای نداشته باشد ولی وقتی رنگ مکمل قرمز باشد و رنگ اصلی و زمینه سفید باشد و محل رنگ مکمل به شایستگی انتخاب شود. مناسب بودن محل رنگ قرمز توجه کارفرما را جلب خواهد نمود .
رنگ سفید و سیاه تنها رنگ هایی هستند که در کنار هر رنگ دیگر، نقش مکمل را دارند و هماهنگی آنها ستودنی است . این امکان وجود دارد که در کنار بعضی رنگ ها با قدرت و زیبا ظاهر شوند و در کنار بعضی دیگر ضعیف تر ، البته تعیین شدت این زیبایی ها بستگی به سلیقه و ایده انسان ها دارد زیرا انتخاب ها یکنواخت و مشترک نیستند و سلیقه ها می تواند کاملاً متفاوت باشد .

به همین دلیل تنوع بسیاری در اشیاء و رنگ ها در اطراف خود مشاهده می کنیم .
رنگ آبی لاجوردی در کنار رنگ طلایی بسیار هماهنگ و زیبا به نظر می رسد و این در یک گلدان منقوش که پر از هنرهای خیره کننده است صدق می نماید. ممکن است این هماهنگی در شیئی ای دیگر و طرح دیگر این چنین زیبا بروز ننماید . پس نتیجه می گیریم قدرت ظهور رنگ های مورد نظر همه جا یک سان نیستند .

در هماهنگی آنها کنار یکدیگر، شکی نیست ولی طرح و نوع قرار گرفتن در کنار یکدیگر مهم است که آن هم به هنر طراح بستگی دارد .
تا این مرحله از هماهنگی دو رنگ سخن گفتیم ولی اغلب اوقات چند رنگ متفاوت در یک شیئی چنان هماهنگ می شوند که انسان را متحیر می نماید . ممکن است شما از دو رنگ کنار یکدیگر استفاده نمایید ولی چشم گیر نباشد ولی زمانی که رنگ سوم را وارد مجموعه بنمایید ناگهان انقلابی پیش می آید و رنگ سوم جلوه ای غیر منتظره به طرح مورد نظر شما می دهد رنگ سوم در این مرحله به عنوان رنگ مکمل شناخته می شود .
بدلیل تفاوت در سلیقه افراد ، رنگ های مکمل نیز متفاوت خواهد بود ولی در اصل قضیه که وجود رنگ مکمل ، موجب خلق زیبایی شده است ، تردیدی نیست. به همان مقدار که رنگ های مکمل در زیبایی موثرند طرح های مکمل نیز تأثیر گذارند . گاهی رنگ های مکمل وقتی در حجم زیاد ظاهر می شوند زیبائی می آفرینند .

گاهی بالعکس ، وقتی در حجم کم و به شکل خط یا نقطه های متعدد و منقوش ظاهر می شوند چشم گیر خواهند بود .
اشیاء رنگین ، با توجه به ماهیت شیئی و موضوع رنگ شده قابل طرح و رنگ هستند به عنوان مثال اگر اتومبیل ها را گل دار و منقوش رنگ کنیم از زیبایی و توان جذبش کم می شود. در حالیکه یک اتومبیل جذاب و دیدنی رنگی ساده دارد و دارای رنگ مکمل نیز است. ممکن است رنگ چراغ ها، شیشه ها همان رنگ مکملی باشد که شما را متحیر نموده است .
با دقت در مطالب فوق می توانید رنگ های مکمل را شناخته و در شکل ها و طرح ها و رنگ های گوناگون آن را بکار ببرید و به دکوراسیون خود زیبایی و شکوه به بخشید و از محیط آن لذت ببرید .
خوانندگان محترم مجله می توانند ضمن مراجعه به سایت
WWW.HABIBI-Decoration.com
جهت پاسخگویی به سئوالات در زمینه دکوراسیون با شماره ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس حاصل فرمایند .

  در نشریه پیشخوان بچاپ رسیده است

Instagram