شناخت عیوب خانه و روش اصلاح آن ها

معمولاً در اکثر خانه ها ، کم و بیش ، عیوب و نواقصی مشاهده می شود . که وجود آنها ضمن عدم رفاه و آزار ساکنین ، هزینه های مضاعفی به مالکان در جهت رفع عیوب تحمیل می نماید و ناقض اصل بهره وری می باشد.
نواقص موجود در خانه چند بخش است . بخش اول به ساختار اصلی و طراحی مهندسی آن مربوط است که اصلاح آن هزینه سنگینی در پی خواهد داشت .
بخش دوم و سوم نواقص هستند که در مرحله اجرا بوجود آمده و علت آن می تواند ، مصالح نامرغوب و مجری ناآگاه و عدم نظارت صحیح باشد .
بخش اول از عیوبی که مربوط به طراحی و مهندسی اولیه می باشد ، از قبیل عدم تناسب محل آشپزخانه ، سرویسها و اتاق خوابها با یکدیگر ، که در زمان طراحی ، معیارهای تناسب اسکلت های اصلی ، نور ، صدا ، تناسب اجزاء رعایت نشده ،که ساکنین چنین خانه ای پس از سکونت در نقشه اولیه به موقعیت صحیح اجزاء محل زندگی خود پی می برند ، می بایست با دقت و تمرکز فکری به بهترین چیدمان موقعیت ها دست یافت در غیر این صورت نقشه اجرا شده مبتنی بر آن ، موجب آزار ساکنین و تحمیل هزینه های سنگین برای اصلاح آن خواهد شد .
در طراحی صحیح ، اتاق خوابها در مسیر پر سر و صدا طراحی نمی شود . و نقشه با بیشترین بهره از نور خورشید طراحی می گردد . سرویس بهداشتی در محل نامناسب در کنار پذیرایی طراحی نمی گردد و محل خشک نمودن البسه در بالکن نمای ساختمان ، طراحی نمی گردد .
راه حل :
اگر در زمان ساخت ، حضور دارید بهتر است طراحی اولیه را کنترل نمایید و با متخصصین دیگر هم مشورت نمایید تا متعاقباً هزینه ای را متحمل نگردید .
اگر چنین اتفاقی نیافتاده و شما در زمان اجرای عملیات ساختمانی حضور نداشتید ، باید در زمان خاص با طراحی جدید و مناسب اقدام به اصلاح با رعایت موارد یاد شده بنمایید .
بخش دوم از نواقص مربوط به مرحله اجراء بوده که مصالح نامرغوب ، مجری ناآگاه و غیر متخصص عامل شکل گیری آنها است از قبیل معیوب بودن چهارچوبها ، پنجره ها ، درها ، عدم رعایت تراز در مرحله اجراء ، نامطلوب بودن مسیر عبور لوله ها و فاضلابها که می توانست با حضور شما و دقت و نظارت مانع شکل گیری آن شود .
راه حل :
با بهره گیری از مجری با تجربه اقدام به تغییرات در درب و پنجره ها و تنظیم لوله ها بنمایید و اگر این لوله ها قابل تغییر نیستند ، با استفاده از طرحهای فانتزی و طراحی نو چهره آنها را تغییر دهید می توانید با استفاده از MDF یا گچبری طرحی نو را اجرا نموده و نقص را پوشش دهید .
به عنوان مثال : در خانه ای که لوله های فاضلاب از سقف پذیرایی و دیوار عبور نموده بود و ما با آن مواجه شدیم ، درخت نخلی را روی دیوار و سقف گچبری نمودیم و لوله ها را پوشش دادیم زیبایی بوجود آمده مانع دیده شدن عیب گردید.
نقص در سرویس بهداشتی
متاسفانه بسیاری از خانه ها با این اشکال مواجه هستند و گاها تلفاتی هم بوجو د آمده است . به دلیل هم سطح بودن چهارچوب درب و کف سرامیکی سرویس – دمپایی مورد استفاده در سرویس در فاصله طولانی تری قرار می گیرد و زمان استفاده از آن دچار مشکل می شویم و غالباً موجب بروز حوادث ارتوپدی هم می شود .
راه حل :
در مرحله اجرایی می بایستی سیفون دستشویی در پائین ترین حد ممکن نصب شود . و کاسه توالت هم به نسبت پائین تر قرار می گیرید . و چهارچوب درب را به گونه ای محاسبه و نصب نمایید که بین درب و کف سرامیکی دستشویی بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر فاصله ایجاد شود که دمپایی در سرویس در نزدیک ترین فاصله به شما قرار گیرد و هنگام باز و بسته شدن درب بادمپایی برخورد ننماید .
اگر پس از اجراء با این مشکل مواجه شدید . می بایستی کف سرویس را بدست متخصصان آگاه و با سلیقه تخریب نمایید و بگونه ای محاسبه نمایید تا کف سرامیکی پائین تر از حد قبلی، قرار گیرد .
سیفون را در پائین ترین حد ممکن نصب نمایید و سیفون مجزای توالت فرنگی و روشویی را هم فراموش نکنید . عایق بندی مطمئنی نمایید و برای حصول اطمینان بیشتر پس از عایق بندی از چسب آب بندی نیز بر روی عایق استفاده و نمایید و سپس کف سرویس را سرامیک یا … نمایید .

نکته :
معمولاٌ سرویس های دستشویی را با یک پله اختلاف سطح مشاهده می کنیم ، از هر جهت که بنگریم سیفون دستشویی ، در حریم طبقات زیرین ساختمان ، قرار می گیرد . پس بهتر است پیمانکاران محترم ساختمانی ، سیفون دستشویی را کمی بیشتر در حریم طبقات زیرین نصب نمایند.

تا کف سرویس بهداشتی بالاتر از سطح خانه قرار نگیرد معمولاً سقف سرویسها با سقفهای کاذب پوشش داده می شود و ارتفاع زیاد هم در سرویس لحاظ نمی گردد . در این صورت کلیه طبقات بدون اختلاف سطح از سرویس بهداشتی بهره مند خواهند شد .
نقص دیگر از بخش دوم
نقص دیگری که خانواده ها را ازار میدهد ریزش رطوبت و آب از درون و برون پنجره ها است ، ریزش آب و باران از بیرون پنجره ها و نفوذ آن بداخل ساختمان موجب تخریب و تغییر شکل گچ دیوار زیر پنجره می گردد .
افرادی تصمیم گرفتند برای حل این مشکل به پنجره های ۲ جداره پناه ببرند ولی وقتی با نم و رطوبت داخلی ( ناشی از تبخیر بخار مایعات مصرف شده در آشپزخانه های غالباً اپن) و جذب این بخارها توسط شیشه های سرد مواجه شدند ، بدنبال چاره ای دیگر هستند.
تبخیر مایعات و جذب و ریزش از شیشه ها ( در فصل سرما) موجب تغییر شکل مجدد گچ دیوار میگردد .
علت این نوع نقص عدم وجود سنگ یک تکه زیر پنجره می باشد و یا سنگ از چند تکه تشکیل شده و یا شیب به سمت بیرون ساختمان ندارد . که موجب نفوذ رطوبت به زیر دیوار می گردد .
راه حل :
در زمان نصب پنجره ها می بایستی یک سنگ با عرض و طول مناسب و یک تکه با شیب به سمت بیرون ساختمان ، نصب شود . که در حالت تجمع ، آب و رطوبت از منافذ زیر پنجره به قسمت بیرون هدایت شود .
اگر پنجره ساختمان شما دو جداره نمی باشد ، می توانید شیشه ها را در آورده و با چسب آکواریوم کلیه شیشه ها را عایق بندی نموده و مجدداً نصب نمایید و مانع نفوذ باران بسمت داخل شوید .
برخی دیگر از نقصهای موجود در ساختمان توسط مجریان بی تجربه شکل میگیرد که رفع آن منوط به استفاده از متخصصان با تجربه و با سلیقه است .
کمبود مواردی از قبیل نور خورشید ، خروجی های دودکش ، کلید و پریزهای برق ، خروجی های فاضلاب و انرژی های مثبت ساطعه از نور پردازی و گیاهان و گلهای تزئینی ، نقص محسوب می شوند و کمبود موارد فوق می تواند در آرامش محل سکونت تأثیر گذار باشد .
خوانندگان محترم مجله می توانند جهت مشاوره ضمن مراجعه به سایت
www.habibi-decoration.com
با شماره تلفن : ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرند ..

در نشریه پیشخوان بچاپ رسیده است 

Instagram