سوالات متداول شومینه هیزمی از استاد کار شومینه هیزمی

با توجه به تماسهای مکرر هم وطنان گرامی در مورد شومینه های هیزمی تصمیم گرفتم در این متن حاضر مطالبی را به نگارش در اورم که پاسخی به اکثر سوالات باشد
شومینه هیزمی نیاز به اکسیژن زیادی دارد لذا لازم است اکسیژن مورد نیاز در ساختمان موجود باشد. مسدود کردن کامل کلیه درزها و ورودی و خروجی های ساختمانهای کوچک توصیه نمیشود.
روش ساخت شومینه هیزمی در مقاله های اینجانب احمد حبیبی بگونه ای است که شومینه ای با ابعاد معمولی بیان شده در صورتی که شومینه شما بزرگتر از ابعاد مندرجه است میبایستی لوله دودکش خروجی دو برابر باشد یا بیشتر مثلا اگر کف شومینه شما نود سانتی متر در صدوبیست سانتی متر باشد میبایستی لوله خروجی حداقل سی در شصت سانت باشد.
اگر ابعاد کف شومینه معمولی بوده مثلا شصت در هشتاد باشد و میخواهید ارتفاع دهانه شومینه بیش از پنجاه سانت باشد میبایستی لوله دودکش به تناسب ارتفاع بیش از بیست در سی سانتی متر باشد مثلا اگر ارتفاع شصت سانت باشد لوله دودکش سی در چهل سانت شود.
هر چه ارتفاع بیشتر لوله بزرگتر. اگر لوله دودکش گرد است ابعاد باید بزرگتر باشد زیرا حجم خروجی لوله های گرد کمتر از لوله های مکعب مستطیلی است (محاسبات هندسی). لوله دودکش میبایستی عمود بر اتش باشد خم دادن و زانو دادن لوله دودکش ممنوع است.
اگر اکسیژن محیط کم باشد از کنار کف شومینه به بیرون ساختمان لوله فلزی نصب کنید تا در صورت کمبود اکسیژن هوای بیرون مکش شود در نظر داشته باشید که بگونه ای لوله اکسیژن را نصب کنید که خاکستر بداخلش نفوذ نکند و مسیر را مسدود نکند.
حتما از کلاهک هایی که من در مقاله ها توصیه کردم استفاده کنید کلاهک باید حجم خروجی بیشتری داشته باشد در واقع باران گیر باشد. توجه داشته باشید هوای سرد بیرون در مکش شومینه تاثیر زیادی دارد ممکن است شومینه ای ایده ال باشد و در هوای سرد بخوبی کار کند ولی وقتی هوای بیرون گرم است در کارکرد شومینه اخلال ایجاد شود.
بعضی مناطق هوا لایه به لایه است بگونه ای که در یک لایه مکش بخوبی صورت می گیرد و در لایه دیگر مکش ضعیف باشد. مثلا لوله دودکش از سقف ساختمان به ارتفاع دو متر بیرون رفته ولی با مکش ضعیف روبرو هستید و همه موارد اجرایی شومینه هم صحیح و با متد علمی اجرا شده ولی در عملکرد شومینه مشگل ایجاد شده است
شما میتوانید با کوتاه کردن ارتفاع دودکش از سقف مشگل را حل کنید در واقع شما دودکش را در لایه مکش تنظیم کرده اید بسیاری از مشتریان محترم بنده با این مشگل مواجه بوده اند و هرگز تصور نمیکردن که با تغییر دادن ارتفاع دودکش مشگل حل خواهد شد ولی خوشبختانه مشگل حل شده.

سعی کنید در لای سازه های اجری میلگرد فلزی بکار ببرید حتی المقدور در چهار چوب اصلی شومینه جهت استحکام مضاعف و مقاومت حداکثری میلگرد در پشت اجرها مصرف کنید چون سازه ها در حرارت زیاد مقاومت کمی خواهند داشت و احتمال متلاشی شدن بسیار است.
میلگرد در لای بتن قرار بگیرد و در دیوار چینی بدنه اجری شومینه نیازی به استفاده از خاک نسوز نیست خاک نسوز خاک است و مقاومت کمی دارد و اغلب برای پوشش کوره استفاده میشود خوانندگان محترم مجله مقالات اینجانب احمد حبیبی را در سایتم ملاحظه کنید.
کوره شومینه هیزمی نباید مانعی داشته باشد که دود با برخورد به ان تغییر مسیر بدهد من محکمترین کوره را کوره ساخته شده از میلگرد و رابیتس میدانم چون سازه فلزی بوده و نوعی بتن مسلح میباشد .
نوع جنس لوله دودکش مهم نیست ولی اغلب سیمانی میباشد ولی اجرا کردن کوره شومینه و لوله دودکش با فلز مانعی ندارد فقط توجه داشته باشید کوره فلزی اگر به ملاط سیمانی متصل باشد در اثر حرارت انقباض و انبساط. ورق فلزی جدا خواهد شد.

خوانندگان محترم مجله بانوی شرقی میتوانند برای اطلاعات بیشتر به سایت www.habibi-decoration.com مراجعه نموده یا با تلفن ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس بگیرید

 در مجله بانوی شرقی در نوبت چاپ است. 

Instagram