روش ساخت تنور پخت پیتزا ذغالی یا پیتزا دودی

یکی از روشهای سنتی پخت غذا ، پخت آن بصورت هیزم و ذغال بوده و نوعی از پخت ذغالی ، پختن بروش حرارت غیر مستقیم می باشد که امروزه طرفداران بسیاری را نیز بسوی خود جذب نمودهو علاقه مندان آن دوست دارند از روش ساخت کوره های آن نیز آگاهی داشته باشند ما در این مقاله سعی می کنیم روش ساخت کوره پخت پیتزا ذغالی را با زبان ساده آموزش دهیم . کوره پیتزا را در ۲ قسمت تشریح می نماییم .

یک نیم کره ( کروی )‌محل اشتعال چوب و هیزم و چرخش و جذب حرارت و قسمت دوم تونل ورودی ، محل دودکش و درب ورودی که این درب فلزی می باشد .
ساختمان قسمت اول بشکل نیمه توپ بوده که کروی شکل می باشد . مشابه آنرا می توانیم در شکل ساختمانی برف نشینان قطب یا همان اسکیموها بیابید .
ساختار مهندسی این نیم کره بگونه ای است که می تواند حرارت را بخوبی در خود ذخیره نماید.
شمامیتوانید این نیم کره را با ترکیب فلز و ملاط سیمانی بدون ترکیب نمودن خاک نسوز بسازیدو سپس یک لایه پشم شیشه روی نیم کره نصب نموده و بعد از نصب با ملاط سیمان و خاک نسوز روی آن را پوشش دهید
بهتر است این نیم را با آجر نسوز چیدمان نمایید و بین آجرها را بند کشی نموده و بشکل زیبا اجرا نمایید .

که زمان استفاده که داخل کوره در معرض دید است ، ظاهری زیبا داشته باشد. پس از اتمام این مرحله با پشم شیشه پوشش داده و روی آنرا با ملاط سیمان و خاک نسوز عایق نمایید .
قسمت دوم مسیر دودکش و درب ورودی است که ما آنرا تونل ورودی می نمامیم . اگر ما قطرکوره را یک متر در نظر بگیریم طول تونل حداقل باید ۷۰ cm باشد که از این مقدار ۵۰cm به لوله دودکش و ۲۰ cm به نصب درب فلزی اختصاص می یابد . البته مقصود ما از درب فلزی مقاومت آن در برابر گرماست گر چه نمونه های چوبی آن نیز می تواند حرارت را تحمل نماید زیرا در مسیر حرارت مضاعف نمی باشد و می تواند گرمای غیر مستقیم را تحمل نماید .
لازم است یاد آوری نماییم که اگر قطر فرضی ما در اجرای کوره یک متر بوده لزوماً‌ شعاع آن که همان ارتفاع کوره محسوب میگردد نیم متر می باشد ولی این هندسه ما را در اجرای تونل با مشکل مواجه می نماید .

لذا ضرورت دارد ارتفاع آنرا با رعایت کروی بودن کوره ۸۰ cm اجرا نمایید و در گوشه ای از این نیم کره تونل را اجرا نمایید . ارتفاع این تونل ۵۰cm باشد . با مجموعه کوره تناسب بدست خواهد آمد . بگونه ای اجرا نمایید که وقتی هیزم شعله گرفت دود آن بتواند قبل از آن که به درب برسد از محل دودکش خارج شود .

لازم است دودکش از بزرگترین سایز موجود در بازار استفاده شود .هر چه مسیر دودکش عمود باشد و فاقد پیچ و خم باشد شما بهدف نزدیکتر خواهید بود . تغییر مسیر دودکش و هدایت آن به راس نیم کره مستلزم شرایط خاصی استکه بیان آن خواننده محترم مجله را از مسیر تفهیم ساده دور می نماید و ما از بیان آن صرف نظر مینماییم.
اغلب راس تونل را بصورت نیم هلال اجرا می نمایند شما میتوانید با حفظ اصل که همان حفظ حرارت و هدایت دود قبل از رسیدن به درب ورودی است کوره و تونل را به هر شکل دلخواه اجرا نمایید .
این کوره که شرح روش اجرا آنرا بیان نمودیم .
نوعی حرارت نزدیک و غیر مستقیم است . در روشی دیگر شما میتوانید دو مخزن جداگانه روی هم اجرا نموده و مخزن زیرین را برای شعله گاز یا هیزم اختصاص دهید و مخزن دیگر که روی این کوره باید اجرا نمایید را برای قرار دادن پیتزا اختصاص دهید در این روش حرارت کاملاً‌ غیر مستقیم بوده حرارت با عبور از یک لایه ملاط نسوز با آجر نسوز به پخت پیتزا کمک می نماید .

این روش ساختمانی تنور پیتزا اغلب در کنار باربیکیو اجرا میگردد . و مناسب فضاهای باغی و تفریحی نیز می باشد. این روش دوم نوعی فر محسوب میگردد که در صورت نیازدر تراس آپارتمان نیز می توانید آنرا اجرا نمایید .


خوانندگان محترم مجله بانوی شرقی ضمن تشکر از همراهی شما میتوانید جهت پاسخگویی به سئوالات با شماره تماس ۰۹۱۲۵۳۵۴۰۰۶ تماس گرفته و یا به سایت www.habibi-decoration.com مراجعه نمایید .

Instagram