دکوراسیون اتاق کودک، و تأثیر آن بر شکل­ گیری شخصیت کودک

خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، و انسان را در متعالی­ترین مقام و منزلت خلق کرده است که شایسته بهترین­هاست. و می­شود دنیای پر از زیبایی و جلوه­های پررنگ و شاد را نوعی دکوراسیون محیط زندگی دانست که از طرف پروردگار برای زندگی بشر طراحی شده است مخلوق خداوند در بنیان وجودش به نام کودک نام­گذاری شده است (که وجه تسمیه آن بر اهمیت آن می­افزاید) و سزاوار است که حقوق کودک حفظ شود و یکی از آن حقوق، که در شکل­گیری کودک بسیار تأثیرگذار است، داشتن اتاقی با دکوراسیون زیبا (نظر ما از زیبایی لزوماً طراحی اتاقی مجلل با وسایل گران­قیمت نیست) و مؤثر در شخصیت سالم وی است.

اکنون ما با ارائه کلیاتی از خصوصیات اتاق کودک به شما کمک می­کنیم تا خودتان با آگاهی از این کلیات بسهولت بتوانید اتاق کودک خود را طراحی و تزئین نمائید.
کودک با نگاه خاصی به موضوعات جامعه نگاه می­کند و این با دید بزرگترها متفاوت است به همین دلیل طراحان گرافیکی موضوعات کودکان، تلاش می­کنند تصاویر مقابل دید کودکان را با شکل­های ساده و متفاوت و با رنگ­های فام (اصلی) طراحی نمایند تا کودکان که بسیاری از موارد برای آنها قابل هضم فکری نیست بتوانند بدور از مسائل حاشیه­ای، از موضوعات و اشیاء مختلف پیرامون خود، براحتی استقبال کنند و از وجود آنها لذت ببرند.
برای دست یافتن به دکوراسیونی ایده­ال برای فرزندتان، سعی کنید طراحی شما حاوی تمام جوانب بوده و چند منظوره باشد و جمیع امتیازات ممکن را در خود جای داده باشد. تصورات کودک و دیدگاه او به اشیاء و موضوعات پیرامون او کودکانه است و مطمئناً با تصورات و دیدگاه­های شما متفاوت است.
دقت کنید، برای معرفی خرس، سگ، میمون و … هیچگاه طراحان ماهیت اصلی، آنرا بگونه­ای که هست به کودکان معرفی نمی­کنند، آنها حیوانات را آرام، مهربان، معرفی می­کنند و تلاش می­کنند که از جنبه رعب و وحشت و خشونت به کودک معرفی نشود.
توجه داشته باشید که طراحی اتاق کودک در شکل­گیری شخصیت او بسیار مؤثر استشما می­توانید، شجاعت، صداقت و امید به آینده، کمک به نیازمندان و همنوعان، نیرومندی و توانایی را از طریق دکوراسیون به کودک القا نمایید. و با بهره­گیری از قصه­ها و فیلم­ها و تصاویری که نقش مثبتی در ذهن کودک بسته، و تداعی نیکی و مصداق درستی است، بهترین الگوها را برای فرزند خود انتخاب نمائید زیرا کودک با همت عالی اراده می­نماید تا در جایگاه، اسطوره­های آن قصه ­ها قرار بگیرد و این طرز تفکر کودک به شما کمک می­کند تا با استفاده از نمادهای موفق به او توانایی تبدیل شدن به شخصیت مورد تمجید را بدهید.

پس اساساً لازم است علاوه بر استفاده از نمادهای شادی و نشاط همچون ماهی­ها، پروانه­ها، گل­ها، ماه و ستاره از قهرمانان موفق قصه­ ها و فیلم­ها، استفاده نمایید تا شخصیت فرزند شما در مسیر نیکی و صداقت و موفقیت شکل بگیرد.
دوره رشد کودک متفاوت است و لزوماً می­بایستی دکوراسیون دوره­های رشد نیز متناسب با وضعیت رشد او باشد و در دوره­هایی از سلیقه­های او نیز استفاده نمایید تا ضمن احترام به نظرش، دکور اتاقش موافق میلش باشد و هم حس قدرت و بزرگی و موفقیت را در وجودش تقویت نمائید. اهمیت نور و رنگ در اتاق کودک غیرقابل انکار است.
پس بنابراین شما ضمن تعبیه اتاق در ابعاد هندسی منظم، اتاق کودک را از نور طبیعی و کافی برخوردار کنید. اگر پنجره اتاق رو به منظره سرسبز و گل و گیاه باشد، خوب است.
و ترجیحاً سعی کنید نور خورشید به حد کافی در اتاق بتابد به خاطر داشته باشید که نور و رنگ در اتاق تأثیر زیادی از خود به جا می­گذارد. رنگ­های روشن و ملایم قابلیت پذیرش رنگ­های دیگر را دارد. رنگ­های روشن به فضا آرامش و حجم می­دهد ولی رنگ­های تند ممکن است زیبایی و جذابیت موقت داشته باشد ولی حجم و مساحت اتاق را محدود می­نماید اگر اتاق کودک شمالی باشد چون نور کمتری دریافت می­نماید بهتر است از رنگ­های گرم و درخشان همانند نارنجی ملایم (گل­بهی) و زرد استفاده نمایید تا کمبود نور خورشید، تا حدی جبران شود، و اگر اتاق رو به سمت جنوب باشد و نور خورشید به اندازه کافی بتابد ضرورتی ندارد.
از رنگ­های گرم و درخشان استفاده کنید، بهتر است از رنگ­های سرد مانند آبی، سفید و سبز استفاده نمایید زیبایی و نشاط زمانی در اتاق کودک موج می­زند که رنگ اتاق شاد و روشن باشد و تضاد رنگ­ها در ملحفه­ها و اسباب بازی­ها انتخاب شوند. رنگ­های ملایم و روشن از خانواده قرمز (صورتی)، نارنجی، شکلاتی، کرم، سبز، آبی، فیروزه­ای، بنفش و گل­بهی رنگ­های شادی هستند که استفاده از آنها را توصیه می­کنیم و تأکید می­کنیم رنگ سفید را در کنار این رنگ­ها استفاده کنید. در صورتی، رنگ تند می­توانید بکار ببرید که یا قسمتی از دیوار باشد یا از نور کافی طبیعی برخوردار باشد.
تصور نکنید که رنگ اتاق کودک می­بایستی ضرورتاً با بقیه قسمت­های خانه هماهنگی داشته باشد باید بدانیم که همیشه وجود رنگ­های تند و اصلی در اتاق کودکان ضروری نیست زیرا معمولاً لوازم در آن آنقدر روشن نیستند که بار، تند رنگ را خنثی نمایند.
شما نمی­توانید از رنگ­هایی که کودک شما به آن علاقه­مند است استفاده کنید تشخیص اینکه، فرزند شما به چه رنگی علاقه دارد آسان است. با مشاهده نقاشی­های کودک و انتخاب او در اسباب­بازی­هایش و نوع رنگ دلخواهش می­توانید به آسانی تشخیص دهید و معمولاً از بین مدادهای رنگی، کودکان از یک مداد یا چند مداد رنگی استفاده بیشتری می­کنند.
شما نمی­توانید براحتی ساختار بنایی و مهندسی اتاق فرزندتان را تغییر دهید ولی می­توانید متناسب با رشد کودک تغییراتی در دکوراسیون آن انجام دهید، که توصیه می­کنیم فاصله تغییرات پیشنهادی طولانی نباشد شما می­توانید با تغییر دادن رنگ و یا چند تابلو و ملحفه، فرم اتاق را تغییر دهید. این تغییر مستلزم تغییر و تعویض مبلمان و لوازم اتاق نیست، و بر این باور نباشید که رنگ خاصی استاندارد بوده و استفاده از آن الزامیست، مثلاً بعضی­ها می­گویند اتاق پسرها باید آبی باشد و اتاق دخترها صورتی! این تقلید، اصلی کلی نیست و باید تلاش کرد تغییراتی در باور عرفی ایجاد کرد تا به همگان ثابت کرد که هنر محدود نبوده و پایانی ندارد.

شما می­توانید در سقف اتاق، با اجرای گچبری ساده و ایجاد فضایی برای نصب نور مخفی و غیر مستقیم، به سقف اتاق شرایط خاصی ایجاد نمائید که معمولاً موقع خواب، کودکان لحظاتی را به آن خیره می­شوند نشاط مضاعفی می­یابند.
مواردی که اجتناب از آنها را ضروری است: ـ از نقاشی و طراحی و استقرار عروسک­های مخوف به اتاق کودک خودداری کنیداحمد حبیبی ـ از تعبیه پلکان و فرم­های خطرساز و نصب بخاری در اتاق کودک خودداری کنید و از وسایل گرمایشی همانند شوفاژ و یا سیستم گرمایشی از کف برای اتاق استفاده کنید.
ـ عدم طراحی، اتاق کودک با اجزاء فشرده و تعدد وسایل تزئینی و دکوری، زیرا انباشتگی وسایل و لوازم بازی در اطراف کودک ذهن کودک را مشوش می­نماید و قدرت پرواز را از او می­گیرد. ـ از کاغذ دیواری­ها، کامپوزیت­ها، و سطوح چوبی و سنگی خشن یا پیچیده استفاده نکنید زیرا ذهن کودک را آشفته می­نماید ـ شکل مهندسی اتاق را منظم اجرا کنید و از طراحی و اجرای غیر هندسی و نامنظم خودداری کنید، زیرا ابعاد منظم اتاق، حس امنیت و آرامش را در کودکان تقویت می­کند. ـ از طراحی اتاق در زیر شیروانی و زیرپله­ها و ابعاد کوچک و کم­حجم خودداری کنید. گرچه کودکان این چنین فضایی را دوست دارند ولی این مقطعی بوده و مانع از رشد کودکان خواهد شد.
ـ از قرار دادن لوازم برقی خطرناک در اتاق و تعبیه پریزهای برق در دسترس کودکان اجتناب کنید. ـ اگر از مبلمان ۲ طبقه برای خواب کودک استفاده می­کنید توصیه می­کنیم از تخت­های پله­دار استفاده نمایید زیرا مدل نردبانی ممکن است خطرساز باشد و کودک شما نتواند بدرستی و با تسلط کامل از آن استفاده نماید ـ اشاره کردیم که دیدگاه شما با دیدگاه کودک متفاوت است، از تحمیل دیدگاه بزرگسالان در اتاق کودکان خودداری کنید. اکنون که با مبانی کلی و اصول ساختاری دکوراسیون اتاق کودک آشنا شدید، می­توانید با درنظر گرفتن مطالب مطرح شده با ذهن خلاق خودتان، به راحتی و سهولت، اتاق فرزند دلبندتان را به شیوه زیبا و جذاب طراحی کنید.
سادگی و زیبایی و تمیزی اتاق فرزند شما، به او کمک می­کند تا شخصیت او بردبار، مصمم، خلاق و آرام شکل بگیرد.

در نشریه پیشخوان ۳۷ بچاپ رسیده است

Instagram